Pondělí

28. listopadu 2022

Nyní

Zítra

Svátek má

Hradeckým školám prospívá dobrá spolupráce ředitelů

11. 4. 2022

Jaké je to stát v čele základní školy? Jaké vlastnosti by měl mít ředitel? Kolik denně vyřídí e-mailů? Za co může učitel dostat vyhazov? Na tyto a další otázky odpovídala v dalším podcastu Salonek ředitelka hradecké základní školy na třídě SNP Šárka Sýkorová. „Myslím, že naše školství na tom není vůbec špatně. Kdo cestuje, tak to vidí. A pokud mám mluvit konkrétně o Hradci, tak všem základním školám určitě prospívá dobrá spolupráce jednotlivých ředitelů,“ prohlásila v rozhovoru s moderátorkou Helenou Kozákovou.

Na pozici ředitelky školy působí Šárka Sýkorová šest let. V době, kdy ještě učila na Gymnáziu J. K. Tyla, jí na jedné rozlučce se školním rokem její bývalý ředitel navrhnul, že by měla o takovém postu uvažovat do budoucna. K tomu došlo ale až o mnoho let později, kdy studovala výchovnou poradkyni.

„To byla inkluze ještě v plenkách a já jsem tam poslouchala především kolegyně ze základních škol a jejich peripetie právě se zaváděním inkluze a třeba jak s tím bojuje vedení školy. Začala jsem si říkat, že na základních školách se děti nejvíce ovlivňují, je to tam živé a strašně mě začalo lákat jít pracovat do této oblasti,“ uvedla, co jí přimělo k opuštění gymnázia.

Ředitel školy by měl být podle ní určitě optimistou, dále otevřeným člověkem, respektive spíše nebýt dogmatikem, protože v dnešní době se všichni musí přizpůsobovat hodně novým věcem a podmínkám. Měl by být pragmatikem, jelikož toho spoustu potřebuje řešit rychle a někdy nezbývá nic jiného než udělat kompromisy. A měl by také umět nevyhořet a posilovat tuto schopnost u svých podřízených.

V podcastu Salonek ještě Šárka Sýkorová vyprávěla například o zajímavostech řízení škol ve Švédsku, o svém diáři, o ježdění po Hradci na kole, o osobních životě, že je matkou čtyř dětí a že se snaží třikrát až čtyřikrát týdně sportovat. A vyslovila i názor, čím je její základní škola na třídě SNP specifická.

„Určitě tím, že se snažíme držet naši jazykovou tradici. Děti se od první třídy učí angličtinu. Volbu druhého jazyka máme už od šesté třídy a stále obsazujeme všechny čtyři cizí jazyky – španělštinu, francouzštinu, ruštinu a němčinu, což bych řekla, že je velmi unikátní,“ prohlásila ředitelka.

Helena Kozáková, Michal Bogáň
redakce@salonkyhk.cz