Úterý

22. září 2020

Nyní

18°

Zítra

19°

Svátek má

Volební kampaň v kraji přijde strany na miliony korun

30. 8. 2020

page.Name
Blíží se krajské volby v Královéhradeckém kraji, které vypuknou začátkem října. Předvolební kampaň nebude levná a bude stát hlavní politické strany několik milionů korun. Strany v minulých týdnech představily své kandidáty, ale volební kampaň ještě naplno nezahájily. Začínají se prezentovat hlavně na plakátech a na sociálních sítích.

Kampaň zatím nemá jednoznačné téma. V dosud zveřejněných programech strany kladou důraz na zlepšení stavu silnic, udržení zdravotní péče či ochranu životního prostředí. Hnutí ANO, které minulé volby vyhrálo s 25 procenty hlasů, chystá start kampaně na 10. září. „Rozpočet kampaně bude asi dva miliony korun. Počítáme s venkovní reklamou, vydáním volebních novin, inzercí v novinách. Kandidáti vyrazí do měst kraje na kontaktní kampaň," řekla ČTK manažerka ANO a kandidátka do krajského zastupitelstva Darina Kricnarová.

Speciální akcí bude vlak ANO vypravený 19. září z Hradce Králové do polského Valbřichu. Na konci září bude mít ANO větší mítink v Hradci Králové. Koalice ODS, STAN a Východočechů, jež chce volby vyhrát, dá na volební kampaň dva až tři miliony korun. Podle transparentního účtu koalice zatím utratila přes půl milionu. Například přes 70 tisíc korun dala za výrobu volebních novin, přes 50 tisíc šlo na pronájem ploch na autobusech.

„Kampaň zahájíme 6. září akcí Rozloučení s létem v Šimkových sadech v Hradci Králové,“ prozradila manažerka ODS Věra Šenková. Koalice podle ní chystá sérii kontaktních kampaní kandidátů s občany ve větších městech, která skončí 1. října v Hradci Králové. Počítá s vydáním volebních novin, billboardy, inzercí v tisku i on-line médiích či reklamou na autobusech.

Koalice pro Královéhradecký kraj (KKHK), kterou tvoří KDU-ČSL, Volba pro město a Nestraníci, počítá s náklady na předvolební kampaň na úrovni 1,5 milionu korun. Zatím utratila přes 260 tisíc korun. Například v Hradci má lidovecká koalice reklamu na vozech MHD. Uskupení Spojenci pro Královéhradecký kraj, které tvoří TOP 09, Hradecký demokratický klub a Liberálně ekologická strana, hodlá vynaložit na předvolební kampaň až 1,8 milionu. Zatím dala nejvíce za výlep plakátů, necelých 30 tisíc korun.

Piráti v Královéhradeckém kraji dají do kampaně zhruba 700 tisíc korun. Koalice Spolu pro kraj, kterou tvoří ČSSD a Strana zelených, by chtěla dát na kampaň 1,4 milionu korun. Koalice spoléhá i na dobrovolnickou práci. Podle údajů z transparentního účtu koalice zatím utrácela za plakáty či reklamu na autobusech, zajištění vizážistky ji stálo 6000 korun.

Kampaně zahajují i kandidáti do Senátu v obvodech Hradec Králové, Trutnov a Rychnov nad Kněžnou. Například lékař Jaroslav Malý, který jako nezávislý obhajuje mandát na Hradecku, bude volební obvod objíždět ve voze připomínajícím sanitku. Na kampaň hodlá dát 700 tisíc korun. Jeho soupeř Pavel Staněk z ODS chce do kampaně vložit kolem jednoho milionu korun. Plakátovací kampaní se v Hradci Králové již zviditelnil právník Jan Holásek, kterého do Senátu vysílá Hradecký demokratický klub. Rychnovsko křižuje se svojí pojízdnou kanceláří v obytném voze zvaném Antlon obhájce senátorského křesla Miroslav Antl.

V hradeckém kraji krajský úřad pro letošní volby zaregistroval 12 kandidátek, proti volbám v roce 2016 o pět méně. V senátních obvodech Hradec Králové, Trutnov a Rychnov se o mandát senátora uchází 23 lidí.

Zdeněk Rychtera
ČTK
Ilustrační foto