Pátek

21. června 2024

Nyní

18°

Zítra

19°

Svátek má

Nová galerie Škroupovka otevřela dveře výstavou Šly panenky silnicí

29. 3. 2023

Nová galerie Škroupovka otevřela dveře výstavou Šly panenky silnicí 0 snímků
Za značného zájmu příznivců výtvarného umění byla v městském prostoru ve Škroupově ulici v Hradci Králové oficiálně otevřena nová galerie Škroupovka. Při této příležitosti zdejší Klub konkretistů KK3 připravil skutečně reprezentativní výstavu nazvanou Šly panenky silnicí. Návštěvníci zde mohou vidět díla učitele a žáka - sochaře Karla Nepraše a hradecké sochařky a restaurátorky Martiny Hozové.

„Dlouho jsme řešili, s kým by měla Martina Hozová vystavovat, aby to bylo na začátku něco velkolepého. Řekli jsme si, že to musí být jedině její učitel Karel Nepraš. I když jsou jeho práce už tak slavné, že se jen stěží mohou objevit v nějaké nezávislé galerii, přesto se nám podařilo dostat do nové galerie Škroupovka jeho Patníky,“ řekla při vernisáži kurátorka výstavy Martina Vítková.

Patníky, které lze vidět před Lichtenštejnským palácem na Malostranském náměstí v Praze, jsou připomínkou popravy 27 českých pánů. Dílo předního českého umělce Karla Nepraše zde bylo umístěno v roce 1993. Každá hlava je jiná a každá je stylizovaným zobrazením jednoho z popravených českých pánů. Nyní část z nich může hradecké publikum spatřit v ne zcela tradiční galerii s vysokými stropy a prosklenými výlohami, jak protínají střed expozice.

Stejně jako Nepraš i Hozová vycházejí z nových mýtů dneška. Sochař, který v letech 1990 až 2002 vedl ateliér sochařství na Akademii výtvarných umění, jímž prošlo několik desítek adeptů trojrozměrné tvorby a mezi prvními právě Hozová, spojoval grotesku, minimalistické prvky, hlubokou znalost sochařských hmot a postupů, tradičních i experimentálních. Jeho žákyně, jak je patrné z hradecké výstavy, se vydala cestou tradiční formy sochařství zahrnující figuru, hlavu či reliéf. Přesto oba umělci ve své tvorbě představují jakousi spojitou nádobu.

Ve Škroupovce Hozová předvádí figury omotané kabely, punkové keramické hlavy a reliéfy s panenkami na cestě. I když je její dílo doprovázeno tématy, jako jsou technoskepticismus, evoluce, orwellovská absolutní totalita nebo kafkovská úzkost, vše je však doplněno slušnou dávkou černého humoru. „Nepraš byl sochař, který spojoval živé s neživým. Byl také „instalatérským“ umělcem, který do svých prací rád používal instalatérské trubky. Zájem o průmysl, technické věci, které nás stále provázejí, to Martina Hozová po Karlu Neprašovi tak trochu zdědila, ale zároveň posunula do dnešní doby,“ uvedl kurátorka.

Východočeská sekce Klubu konkretistů působí v Hradci Králové od roku 2007. Po dvaceti letech se výstavní činnost konkretistů stěhuje z hradecké galerie amb do prostoru bývalých zdravotních potřeb ve Škroupově ulici. Galerie Škroupovka je zárodkem městské galerie, která Hradci Králové dlouhodobě v kulturním portfoliu chybí. Aktuální výstava Šly panenky silnic zde potrvá do 20. dubna.

Hynek Šnajdar
hynek@salonkyhk.cz
Foto: Hynek Šnajdar