Středa

10. srpna 2022

Nyní

13°

Zítra

13°

Svátek má

Svinarský most čeká další zima na louce. Znovu je ve hře i jeho sešrotování

7. 12. 2021

Svinarský most čeká další zima na louce. Znovu je ve hře i jeho sešrotování 8 snímků
Záchrana nejstaršího hradeckého mostu se znovu komplikuje. Letos v srpnu sice zastupitelé přidělili na záchranu torza svinarského msotu z roku 1907 více než dva miliony korun, jenže tendr na firmu, která se má postarat o přepravu a konzervaci mostu, dopadla fiaskem. Ve hře je tak znovu i varianta, že by zbytek historického mostu skončil ve šrotu.

Už déle než tři roky chátrá v trávě torzo původního Mostu plukovníka Šrámka. Když v roce 2018 Královéhradecký kraj starý most nahradil novým, ozvala se hradecká radnice s tím, že má o část historického mostu zájem. Zatímco polovina patřící kraji skončila ve šrotu, druhou dostala darem hradecká radnice. Jenže z plánů na využití mostu nikdy nic nebylo a železná konstrukce tak postupně na louce rezaví. Krajský radní Václav Řehoř (ODS) proto letos v létě pohrozil, že pokud se město o most nezačne starat, odstoupí kraj od darovací smlouvy a most sešrotuje.

Hradečtí zastupitelé po bouřlivé diskuzi v srpnu na druhý pokus přidělili 2,1 milionu korun na záchranu mostu. Díky nim se měl chátrající most přesunout ze svinarské louky do areálu hradeckého letiště. Tam by měl být zakonzervován až do doby, kdy začne vznikat nová čtvrť v takzvané severní zóně. Právě starý svinarský most by tam měl v budoucnu překlenout Piletický potok a stát se součástí cesty pro chodce a cyklisty.

Budoucnost mostu je z novu v ohrožení

Nyní se ale ukazuje, že radost iniciátora záchrany mostu a radního za Změnu pro Hradec a Zelené (ZPHZ) Adama Záruby, Společnosti ochránců památek ve východních Čechách nebo zhruba stovky občanů, kteří podepsali petici za záchranu mostu, byla možná předčasná. Technické služby sice na konci října vypsaly výběrové řízení na firmu, která by most převezla do areálu letiště a zakonzervovala ho, jenže to dopadlo fiaskem.

Jedna ze tří oslovených firem nereagovala vůbec, druhá vzkázala, že na zakázku nemá kapacitu a třetí sice poslala cenovou nabídku, ta však výrazně překročila limit stanovený zastupitelstvem. „Nezbývalo proto nic jiného než výběrové řízení zrušit,“ řekl Salonkám náměstek primátora pro oblast majetku Pavel Marek (ANO).

Se sešrotováním by museli souhlasit zastupitelé

Podle Marka nyní projednají další postup příslušné komise a výbory. Pomoci k rozhodnutí jim má i materiál, který nyní zpracovává odbor hlavního architekta. Ten porovnává možnost využití původního mostu a nové železné lávky. Zastupitelstvu pak komise a výbory doporučí buď navýšení finančních prostředků na výběrové řízení, další vypsání tendru za stávajících podmínek nebo zastavení projektu záchrany mostu.

Marek, který stejně jako většina vedení města záchranu mostu v srpnu nepodpořil, přiznává, že reálnou variantou je opět i navrácení mostu kraji. Ten dal přitom už dříve jasně najevo, že v takovém případě by ho obratem nechal sešrotovat. „O tom by ale muselo rozhodnout zastupitelstvo, které nám v minulosti uložilo se o ten most nějakým způsobem postarat,“ dodal náměstek primátora za hnutí ANO.

V trávě a sněhu stráví most celou letošní zimu

Obavy o další osud mostu má i Adam Záruba. Už nyní je podle něj jasné, že most bude chátrat v trávě či sněhu i celou letošní zimu. „Samozřejmě to tomu mostu neprospívá. Části, které jsou hodně zkorodované, se při rekonstrukci budou muset vyměnit. Doufám, že se to podaří vyřešit a letos to bude poslední zima, kterou ten most bude ležet v trávě,“ řekl Salonkám Záruba.

Ačkoliv v současnosti rostou ceny prací, techniky i dopravy, zajistit politickou podporu pro navýšení částky na záchranu mostu, nebude podle něj jednoduché. Sám proto začal oslovovat firmy, které mají s převozem mostů zkušenosti. Podle Záruby se totiž nyní nabízí vypsat znovu výběrové řízení s tím, že by se oslovil širší okruh firem.

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Martin Patkoš