Středa

25. května 2022

Nyní

15°

Zítra

20°

Svátek má

Čtvrthodina opět zdarma. Zastupitelé schválili podporu sdílených kol

20. 1. 2022

page.Name
Hradečtí zastupitelé rozhodli o vypsání veřejné soutěže na provozovatele sdílených kol na území města. Radnice podpoří vítěznou firmu až dvěma miliony korun ročně. Mezi podmínky města patří mimo jiného to, že prvních 15 minut jízdy pak musí být pro uživatele zdarma.

Obyvatelé Hradce Králové by znovu měli dostat možnost využívat v ulicích města zdarma sdílená kola. Hradečtí zastupitelé na svém úterním jednání po bouřlivé diskuzi schválili usnesení, podle kterého radnice vypíše tendr na provozovatele této služby. „Hradečáci si už na bikesharing zvykli a chceme pro ně zachovat možnost patnáctiminutové výpůjčky kola zdarma. Provozovatel ovšem musí vzejít z otevřeného výběrového řízení," vysvětluje pirátský zastupitel Kamil Kubica, na jehož návrh zastupitelé vypsání tendru podpořili. 

V současnosti zaplatíte za každou jízdu 24 korun

V Hradci Králové funguje služba sdílených kol od jara roku 2020. Po ročním pilotním provozu, ve kterém mohli Hradečáci využívat prvních 15 minut jízdy zdarma, loni na jaře společnost Nextbike zpoplatnila i první čtvrthodinu. Za jednorázovou jízdu omezenou na maximálně půl hodinu zaplatíte 24 korun. Využívání kol ze strany veřejnosti poté značně pokleslo. I proto se v létě zastupitelé na návrh opoziční zastupitelky Pavlíny Springerové (HDK) usnesli, že by radnice měla právě sdílená kola finančně podpořit.

Nyní došlo v této myšlence k zásadnímu posunu. Navzdory názoru vedení města opozice v zastupitelstvu prosadila vypsání tendru na provozovatele, kterého radnice podpoří až dvěma miliony korun ročně. Budoucí provozovatel systému sdílených kol bude muset zajistit minimálně sto kol a také s městem sdílet data o provozu.

„Potřebujeme znát tvrdá a přesná data, abychom projekt sdílených kol mohli dále rozvíjet. Našim dlouhodobým cílem je nabízet kvalitní alternativy k automobilové dopravě a právě bikesharing má do budoucna ohromný potenciál. Může lidem usnadnit první či poslední stovky metrů jejich cesty Hradcem a ve výsledku tak zatraktivnit i třeba MHD,“ přibližuje Kubica.

Část zastupitelů podporu bikesharingu odmítla

Ne všichni zastupitelé se s jeho návrhem na městskou podporu bikesharingu ztotožnili. „Proč do toho chceme vkládat dva miliony, když teď neplatíme nic," ptal se například někdejší primátor Oldřich Vlasák (ODS). Zastupitelé Věra Pourová (za ANO) a Lubomír Štěpán (KSČM) zase poukazovali na rozdílný přístup města ke sdíleným kolům a sdílenými elektrokoloběžkám, kterým město vyhláškou zpoplatnilo parkovací plochy. U jízdních kol nic takového zatím neplatí. „Předpokládám, že provozovatelé elektrokoloběžek napadnou vyhlášku pro nerovné podmínky a budou chtít, abychom zpoplatnili parkování i pro kola," upozornil Štěpán. 

Podle Pavlíny Springerové však nelze elektrokoloběžky a sdílená kola úplně srovnávat. „Pro mě je to bezpečná a ekologická alternativa ke koloběžkám. Jeden z poskytovatelů této služby je finančně podporován už ve 20 různých městech v Česku," připomněla, že finanční podpora bikesharingu je běžná i v dalších českých městech.

Pro Kubicův návrh nakonec hlasovalo 20 zastupitelů. Byli to všichni přítomní zástupci HDK, Pirátů, Koalice pro Hradec, Změny pro Hradec a Zelených a KSČM. Pro hlasoval i primátor Alexandr Hrabálek (ODS). Zbytek občanských demokratů společně se zástupci hnutí ANO návrh nepodpořil. 

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Nextbike Czech Republic, Tomáš Kulhánek