Pondělí

30. ledna 2023

Nyní

-4°

Zítra

Svátek má

Věřím, že se do Hradce sdílené elektrokoloběžky vrátí, říká manažerka Boltu

10. 10. 2022

page.Name
V létě loňského roku zaplavily ulice Hradce Králové sdílené elektrokoloběžky firem Lime a Bolt. Zatímco část Hradečáků si je rychle oblíbila, pro jiné se stávaly nepříjemnou překážkou. To v případech, kdy lidem nesprávně odložené stroje překážely v cestě na chodnících nebo zastávkách. Spor s oběma firmami prakticky od začátku vedla i hradecká radnice reprezentovaná zejména náměstkem primátora Pavlem Markem (za ANO). Kvůli sporu s městem letos koloběžky do hradeckých ulic nevyjely. A je jasné, že do konce roku už se to nezmění. Na jaře by to ale mohlo být jinak. Svůj pohled na specifickou hradeckou situaci předkládá v rozhovoru manažerka firmy Bolt Lucie Krahulcová.

Věříte, že se elektrokoloběžky do Hradce vrátí?
Věřím že určitě. Koloběžky měly u uživatelů úspěch, byla po nich velká poptávka.

Jaký byl důvod toho, že na přelomu roku koloběžky z hradeckých ulic zmizely?
Koloběžky jsou víceméně sezónní záležitost, takže je zpravidla na prosinec, leden a únor stahujeme z provozu. V té době jsme si s městem řekli, že se bude na základě vyhlášky dělat dohoda o záboru veřejného prostranství. Mysleli jsme si, že na jaře koloběžky opětovně spustíme. Jenže když už to vypadalo, že se to povede a parkovací místa pro elektrokoloběžky prošly schvalovacím procesem, na městě sepsali smlouvu, o které nám předtím neřekli. Stálo v ní něco ve smyslu, že s konkurenční firmou Lime budeme dělat vše na jednu firmu, což pro nás bylo nepřijatelné. Do dnešního dne jsme s městem stále nebyli schopni najít kompromis.

Jestli to správně chápu, tak vy byste dle té smlouvy zodpovídali za koloběžky firmy Lime a naopak?
Ano, znamenalo by to, že bychom zodpovídali za chyby jiné firmy na tom veřejném prostranství, které podle záboru spravujeme.

Byly jedním z problémů ve smlouvě i sankce za špatně odložené koloběžky?
Ano, byl to jeden z problémů. Město nám v podstatě dle smlouvy nedalo žádný časový úsek, ve kterém můžeme špatně odloženou koloběžku dát tam, kam patří. Například v Praze jsme domluveni na intervalu šesti hodin, jinde to může fungovat v rozpětí dvou až čtyř hodin. Bez té časové prodlevy nemáme reálně možnost koloběžky uklidit, tudíž je to pro nás nepřijatelné.

Kdyby tedy například strážníci městské policie nalezli špatně odloženou koloběžku, automaticky by to pro vás znamenalo sankci?
Policie už nějakou pravomoc má, mohou například odstranit koloběžku, která je v cestě. Ve smlouvě nicméně stálo, že tyto koloběžky budou odvážet technické služby města. V tu chvíli nelze zaručit, že bude vše profesionálně nafoceno a bez poškození odvezeno. Stále si myslíme, že to je něco, co bychom měli dělat my.

Těch špatně odložených koloběžek bylo v Hradci poměrně dost. Vzhledem k tomu, že jsou vaše koloběžky opatřeny systémem GPS, nemůžete vy sami pokutovat uživatele, který koloběžku nesprávně odloží?
Uživatel musí každou jízdu řádně ukončit a zaparkovat koloběžku na daném parkovacím místě, přičemž ji ještě musí vyfotit. Často to ale nebývají uživatelé, kdo koloběžku odhodí do keře. Udělá to třeba náhodný kolemjdoucí, který ji posilněný alkoholem přesune na jiné místo, kde být nemá. Sankce pro uživatele, který na koloběžce opravdu jede, tady jsou. Nejprve přijdou varování, poté blokujeme účet. Pokud je koloběžka špatně zaparkovaná mimo vyhrazená místa, tak uživateli naskakují penále, jelikož jízda nebyla řádně ukončena.

Manažer Boltu se před časem nechal slyšet, že navrhovaný počet 120 parkovacích míst je nedostatečný. Opravdu je pro Hradec tento počet příliš malý?
Mikromobilita je efektivní pouze v tom případě, že většina cílových uživatelů má nejbližší stroj v blízkosti 150 metrů. Ve chvíli, kdy nám město velikosti Hradce nabídne 120 parkovacích míst, úloha elektrokoloběžek pozbývá smyslu. Nicméně chápeme přístup města, kdy si nás chce nejdřív ozkoušet a až posléze nám dát větší prostor. Všechna ta parkovací místa byla vybrána pečlivě a schválena od všech institucí co s tím mají co do činění, včetně majetkového a dopravního oboru.

Hradečtí zastupitelé už minulý rok schválili memorandum o spolupráci mezi městem a provozovateli sdílených elektrokoloběžek. S tím memorandem problém nemáte?
Nikoliv, chtěli jsme ho podepsat. Přistoupili jsme i na vyhlášku a na to, že budeme za zábor parkovacích míst platit. Nepřijatelná pro nás ale pak byla ta smlouva, se kterou magistrát později přišel.

Nedávno jste hovořila pro iDnes o tom, že situace v Hradci je ojedinělá. Zajímalo by mě, jak se tyto problémy vyřešily v jiných městech a jestli by předchozí zkušenosti nešly aplikovat i zde?
Ojedinělé je to proto, že ve chvíli, kdy jsme měli podanou žádost o zábor veřejného prostranství a vše bylo domluvené, tak nám město předhodilo tu zmíněnou smlouvu. Unikátní je situace i pro to, že po nás radnice chtěla, abychom zastupovali i konkurenční firmu. V jiných městech je ten prostor, který se pro vozidla mikromobility zabere, využíván všemi firmami, což by tady reálně nemohlo fungovat. Kdyby přišla další konkurence, tak by v podstatě mohli začít od nuly, jelikož ta zabraná místa by spravovaly pouze Bolt a Lime. Také se zde řeší značení, které město na zakázku udělá pro všechny společné a placená částka se rozpočítá mezi jednotlivé providery. To by tu také nemohlo fungovat, tudíž mi přijde, že si město akorát přidělává práci.

Pan náměstek Marek tvrdí, že vám město vycházelo ve vyjednáváních vstříc. Sdílíte jeho pocit?
Myslím si, že by byla škoda, kdyby mikromobilita v Hradci skončila na jednom člověku, tudíž vedeme jednání i s jinou politickou reprezentací města. Tu smlouvu si nyní prohlížejí právníci.

Přestože spor ohledně koloběžek pokračuje, přivedli jste před několika týdny do hradeckých ulic elektrokola. S tím žádný problém nebyl?
Nikoliv. Dali jsme tu samou přihlášku, vybrali nová místa, která nám byla schválena a následně jsme zaplatili. Ke koloběžkám město přistupuje úplně jinak než ke kolům. Pravdou je, že elektrokola se výhledově bez koloběžek neuživí, takže usilovně pracujeme na tom, aby se koloběžky vrátily.

Nemáte obavy, že dojde ke sporům s městem ohledně elektrokol, stejně jako se tomu stalo v případě koloběžek?
Nemáme, město dle nás chce elektromobilitu, akorát jeho zástupci mají pocit, že na koloběžky potřebují smlouvy a jiné páky než na kola. Věříme, že problémy s elektrokoly nebudou.

Elektrokola budou stejně jako koloběžky pouze sezónní záležitostí?
Ano, dle předpovědi počasí je budeme stahovat pravděpodobně na konci prosince. Při mrazivých teplotách baterky elektrokol nefungují správně a rychle se vybíjí, tudíž by jejich setrvání ve městě nebylo efektivní. Kola se opět vrátí na jaře.

V Hradci fungují už dlouhou dobu sdílená kola od firmy Nextbike. Myslíte, že jim můžete s elektrokoly konkurovat?
Je to těžké, vzhledem k tomu, že město dotuje provoz klasických sdílených kol. Když se vyhlásí soutěž, tak málokteré město kývne na elektrokola, protože jsou logicky dražší. Náš model však dlouhodobě funguje a tak věříme, že se elektrokola prosadí, stejně jako tomu bylo u elektrokoloběžek.

Matěj Holaň, Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Bolt