Sobota

24. února 2024

Nyní

10°

Zítra

10°

Svátek má

Platba kartou v MHD stále nefunguje, rozjet se má do konce prázdnin

3. 7. 2023

page.Name
Ani na začátku července nezaplatíte ve vozech hradecké MHD platební kartou. Ačkoliv radnice a dopravní podnik slibovaly spuštění nového odbavovacího systému nejprve v prosinci loňského roku a po zpoždění dodávek komponentů v květnu letošního, ve své hlavní části odbavovací systém stále nefunguje. Důvodem dalšího zpoždění jsou problémy s propojením s bankovním systémem. Ředitel Dopravního podniku města Hradec Králové Zdeněk Abraham odhaduje, že platit kartou ve vozech MHD půjde do konce prázdnin.

Systém za 25 milionů korun od společností EM Test ČR a Emtest nahrazuje již nevyhovující technologii z roku 2005, jejímž základem je odbavení čipovou městskou kartou. Už od května jsou ve všech vozech MHD nainstalovány nové čtečky, jenže platební kartou ani tak stále zaplatit nemůžete. Čtečky zatím dokážou plnit jen funkce již vyřazeného systému, tedy přijímat čipovou kartu.

"Slibovali jsme, že platit kartou bude možné do konce května, za zpoždění se omlouváme. Problém je v současné době na straně ČSOB. Realisticky odhaduji, že kartou půjde ve vozech MHD platit do konce prázdnin," řekl Salonkám ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham. Banka uvedla, že k termínu spuštění se nemůže vyjádřit. "Neznáme harmonogram spouštění projektu ze strany Emtestu a nevíme, jak velkou část integrace tvoří naše systémy a jaký je stav připravenosti celého řešení," uvedl Madle.

Nynější technický problém je na straně banky ČSOB, která má bankovní spojení zajistit, i podle náměstka primátorky pro oblast dopravy Miroslava Hlouška (ODS). "Na odstranění závady dennodenně pracují. Dopravní podnik stále naléhá na banku, aby problém odstranila," uvedl Hloušek.

Banka ČSOB odpovědnost za zpoždění odmítla. "Komplikace spatřujeme zejména v tom, že dodavatel služeb Emtest delší dobu odkládal implementaci platební části řešení, které mělo ověřit technickou integraci se systémy ČSOB. Tento kontrolní a ověřovací proces probíhá až nyní před spuštěním služby," uvedl pro ČTK mluvčí ČSOB Patrik Madle. Problém podle něj patří mezi běžné procesní záležitosti, které se objevují při zavádění nového systému. Uvedl, že ČSOB úspěšně dodala například platební řešení pražskému dopravnímu podniku a má za sebou projekty na Slovensku nebo v Maďarsku.

Dopravní podnik s odkazem na informace Emtestu tvrdí, že zádrhel je v implementaci technologie na straně ČSOB. "V případě použití platební karty pro zakoupení jednorázového jízdného je problém v tom, že terminál ve vozidlových čtečkách jízdenku zakoupí, napíše o tom informaci cestujícímu, ale neodečte peníze z účtu," řekl ČTK mluvčí dopravního podniku František Meduna.

Systém zatím nedokáže ani řešit časové jízdné navázané na platební kartu. Na správném fungování platební karty jako takzvaného identifikátoru je přitom závislé i rozšíření systému pro placení dalšími zařízeními, například mobilním telefonem nebo takzvanými chytrými hodinkami. To by podle Abrahama mělo fungovat nejdéle do konce letošního roku.

Dopravní podnik dříve uvedl, že principem fungování a mírou zabezpečení se nový systém neliší od platebních systémů u obchodníků. Podle radnice by nové způsoby platby jízdného mohly přivést do autobusů a trolejbusů více cestujících, zejména těch, kteří nejezdí pravidelně. Loni podnik přepravil přes 35 milionů lidí.

Součástí zakázky je i obnova systému dispečerského řízení, e-shopu pro zákazníky a pořízení 19 nových elektronických označníků na jedenácti zastávkách. Část vozů bude také disponovat zařízením pro sčítání cestujících.

Tomáš Kulhánek, ČTK
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Tomáš Kulhánek