Neděle

25. února 2024

Nyní

Zítra

Svátek má

Dopravní podnik pořídil deset nových autobusů. Stály 63 milionů korun

15. 2. 2023

page.Name
Dopravní podnik města Hradce Králové pořídil při obměně vozového parku deset naftových autobusů za 63,1 milionu korun bez daně. Autobusy mu dodala společnost SOR Libchavy a hradecký podnik jich už většinu nasadil na linky. "Dbáme na to, aby stáří vozů veřejné dopravy nebylo více než devět let," uvedl dnes k nákupu vozů ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Zdeněk Abraham.

Dopravní podnik provozuje 131 vozů, z nichž zhruba polovinu tvoří vozy na elektřinu, tedy trolejbusy a elektrobusy. Naposledy podnik naftové vozy obměňoval v roce 2020, kdy koupil deset autobusů Iveco Urbanway. Včetně daně za ně zaplatil 70 milionů korun. Další nákup šesti naftových autobusů za odhadovaných 50 milionů korun měl podnik v plánu v roce 2021, ale kvůli výpadku příjmů v době epidemie koronaviru nákup odložil.

Všech deset autobusů je plně nízkopodlažních. Šest z nich je třídveřových a čtyři jsou kloubové čtyřdveřové. "Postupně začínají nahrazovat starší vozy, které se dopravní podnik chystá vyřazovat," uvedl náměstek primátorky pro dopravu Miroslav Hloušek (ODS). Design vozů je shodný s 20 elektrobusy SOR, které hradecký podnik pořídil v roce 2018.

Nové autobusy plní emisní normu Euro 6, mají automatickou klimatizaci, vyklápěcí plošinu pro přepravu vozíčkářů nebo infosystém pro nevidomé. Cestující mají ve vozech k dispozici USB zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky. "Přinášejí také změnu v interiérech, kdy látkové sedačky nahradily koženkové, což je lepší pro údržbu," uvedl Hloušek.

Významnou změnou v hradecké MHD bude na duben plánované spuštění nového odbavovacího systému. Systém za 25 milionů korun umožní platit jízdné bezkontaktně bankovní kartou, prostřednictvím chytrého telefonu či kartami regionální veřejné dopravy. Nynější odbavovací systém, jehož základem je odbavení čipovou městskou kartou, funguje od roku 2005 a současným požadavkům již nevyhovuje.

Hradecká MHD má osm trolejbusových linek, 20 autobusových a čtyři linky jsou noční. V době epidemie covidu podnik vozil proti minulým letům výrazně méně cestujících. Před epidemií v roce 2019 podnik přepravil 38 milionů lidí, předloni přeprava činila 32,2 milionu lidí.

Jízdné v Hradci Králové zůstává stejné od roku 2016. Jednotlivá papírová základní jízdenka stojí 20 korun a jednotlivá jízda placená čipovou městskou kartou je za 14 korun. Město Hradec Králové letos počítá, že dopravnímu podniku poskytne provozní dotaci 380 milionů korun.

ČTK, Matěj Holaň
matej.holan@salonkyhk.cz
Foto: MMHK