Neděle

25. února 2024

Nyní

Zítra

12°

Svátek má

Lávka u Aldisu se otevře 2. března. Nakonec vyjde na 175 milionů korun

22. 2. 2023

page.Name
Nová lávka přes Labe v lokalitě Aldis se veřejnosti poprvé otevře ve čtvrtek 2. března. Na dnešní tiskové konferenci o tom informoval investiční náměstek primátorky Lukáš Řádek (TOP09). Těsně před otevřením zkolaudované lávky pro pěší a cyklisty ještě radní odsouhlasili další pětimilionové navýšení ceny za kontroverzní lávku. Stavba 103 metrů dlouhé lávky ze speciálního vysokopevnostního betonu tak nakonec vyjde na astronomických 175 milionů korun.

Po 18 měsících od zahájení stavby se příští týden slavnostně otevře nová lávka pro pěší a cyklisty v lokalitě Aldis. Veřejnost se bude po kontroverzní lávce moct poprvé projít ve čtvrtek 2. března odpoledne. Zástupci radnice dnes novináře pozvali na slavnostní otevření lávky. "Chápeme kontroverzi projektu, přesto je asi adekvátní, aby takhle ohromná stavba byla zakončena takovou akcí, která bude zároveň zahájením využívání lávky," řekl dnes investiční náměstek Lukáš Řádek. 

Stavbu lávky přes Labe, která propojí centrum města s lokalitou Aldis, připravovalo město už od roku 2003. Hradec si od ní slibuje větší oživení Aldisu a Smetanova nábřeží. Po několika neúspěšných tendrech nakonec předchozí vedení město podepsalo smlouvu se společností SMP CZ, která na místě postavila unikátní lávku z vysokopevnostního betonu. Stát měla více než 160 milionů korun. Podstatnou část nákladů město získalo z evropských dotací, konkrétně 102,7 milionu korun. 

Loni v létě pak zastupitelé po bouřlivé diskuzi schválili další navýšení ceny o 7,5 milionu. Nyní, jen několik dnů před slavnostním otevřením, radní schválili další navýšení. Tentokrát o téměř pět milionů. Celkově se tak cena lávky vyšplhá na astronomických 175 milionů korun. 

"Je to jednoznačně poslední navýšení ceny lávky. Důvodem jsou neočekávané vícepráce. Změna se týká sítě na zábradlí, která kvůli větší bezpečnosti bude mít menší oka, inženýrských sítí a doplnění sanace cyklostezky kvůli horšímu stavu podloží," informoval Řádek. 

Oproti jiným lávkám je hradecká stavba násobně dražší. Například Pardubice na konci roku 2020 otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 40,8 milionu korun. Za lávku přes Orlici u zimního stadionu zaplatilo město před deseti lety 26 milionů korun. Zhruba jen polovinu v porovnání s lávkou pro pěší a cyklisty u Aldisu stál i nový silniční most v hradeckých Svinarech. Srovnatelnou cenu jako za lávku u Aldisu zaplatila Praha za novou trojskou lávku, která je ovšem více než dvakrát delší než ta hradecká. Podle hradecké radnice je vysoká cena dána neobvyklou konstrukcí a technologií. Lávku tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 kusů subtilních segmentů mostovky, které jsou vyrobené ze speciálního betonu.

Lávku, kterou prosadilo ještě bývalé vedení města, označili včetně před loňskými volbami za předraženou téměř všech tehdejších lídři kandidují stran současné primátorky Pavlíny Springerové (HDK). 

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: MMHK