ART patro: Nová Janáčkova perspektiva komunikuje s Vlčkovými zvukovými teritorii
25. září 2024
21 snímkůVýtvarník Janáček žijící v Ostravě nazval svou prezentaci Nová perspektiva. Za své práce v oblasti počítačové grafiky, serigrafií a přesahům grafiky k objektu i do prostoru získal mnoho cen včetně prestižních ocenění Grafika roku a Ceny Vladimíra Boudníka. „Na této výstavě představuje dvě série velmi přitažlivých digitálních tisků z nedávné doby souznějících s názvem jeho expozice a také spirálovitě roztáčené kruhy z dřívější doby jako UV tisky na plexiskle,” přiblížila kurátorka výstavy Martina Vítková.
Různorodé průhledné a deformované čtverce diváky opticky vábí, aby se k nim stále vracel a dával do nich svůj vlastní příběh. „Tisky nevznikly jako elektronicky generovaný obraz, ale byly autorem cíleně vybrány v prostředí grafických aplikací, jež jsou dílem člověka stejně jako tůžka, papír nebo rydla,“ uvedla kurátorka. Umělec připustil, že svým způsobem kolonizoval veřejný prostor, v tomto případě Gočárovu stavbu.
„Jsem moc rád, že se zde tato výstava uskutečnila, protože tento prostor je sám o sobě velmi konkurenční, stačí se podívat na podlahu plnou černých a bílých čtverečků. Když jsem se tady ještě před výstavou byl podívat, trochu jsem se toho prostoru obával. Nakonec jsem byl rád, hlavně u starších věcí, že jsou kolem okna, zábradlí i schodiště, kdy jsem využil intervence do této architektury. Pro mě samotného je výstava inspirující,” řekl Janáček.
Ve třech patrech druhého křídla budovy svá díla z nedávné doby v expozici nazvané Zvuková teritoria vystavuje Daniel Vlček z Prahy. Svými díly obsadil tři patra druhého křídla magistrátu a svou výstavu nazval Zvuková teritoria. Kromě toho, že je malíř, je také hudebník a organizátor kulturního života umělecké skupiny Guma Guar. „Jeho přístup k umění chrakterizuje široké rozpětí od toho provokativního, přes hudbu a zvuk po geometrii a zájem o krajinu ovlivněnou člověkem,” přiblížila Vítková.
Vystavené obrazy pocházejí ze série Drift Shift, což by se dalo přeložit jako „unášen změnou“. Vznikly vrstvením ploch a linií. Modulové křivky jsou dané rozměrem pneumatiky automobilu nebo vinylových desek. Umělec je hnán touhou nebýt otrokem perfekce a vychází z barevných ploch, v nichž paralelní linie odebírá speciálním gumovým štětcem. Jeho obrazy se mechanicky vlní, zdrojem této metody jsou překvapivě přirozené přírodní procesy, cyklické vlny zvukových vibrací a chvění,” dodala kurátorka.
Umělec, jak prozradil, si vytvoří základní kompozici, jednoduchou geomatrickou mřížku, jíž se postupně snaží vyplňovat kresbou vycházející z šablon, které používá. „V covidové době, kterou jsem strávil na Šumavě, jsem chodil do lesa hrát s pomocí baterie na elektronický syntezátor společně s okolními zvuky. Tím vznikla zvuková teritoria, kdy jsem se dostal na místa, kde na jedné straně byli těžaři dřeva a já z druhé strany pozoroval padající stromy. Do toho šly zvuky ptáků a další zvěře. To vše jsem si nahrával. Z těch zkušeností jsem potom vycházel ve své tvorbě, což se odrazilo v mých obrazech,” vysvětlil malíř. Výstava v ART patru potrvá do 30. listopadu.
Hynek Šnajdar
hynek@salonkyhk.cz
Foto: Hynek Šnajdar