Čtvrtek

21. listopadu 2024

Nyní

2.5ºC

Zítra

2.5ºC

Svátek má

Albert

Češi chtějí zrychlit stavbu D11 z Trutnova k hranicím. Poláci přesto budou rychlejší

30. března 2021

Češi chtějí zrychlit stavbu D11 z Trutnova k hranicím. Poláci přesto budou rychlejší 18 snímků
Pokud vše půjde dobře, začne stavba dálničního úseku D11 z Trutnova ke státním hranicím v roce 2023. Tedy ve stejnou dobu, kdy už Poláci budou mít dálnici S3 hotovou. Stále hrozí, že Češi dokončí dálnici o tři roky později. Slíbili ale, že se pokusí zrychlit. Vyplývá to z dnešní česko-polské videokonference, při které se hodnotil průběh stavby dálnice, a kde zároveň obě země prezentovaly další plány.

Aktuální fakta jsou následující: Pro úsek dálnice z Trutnova ke Královci už je vydané územní rozhodnutí. Pokud bude ještě letos vydáno také stavební povolení, zbývalo by v příštím roce už „jen“ vybrat dodavatele stavby. Hned další rok by se pak mohlo začít stavět. „Termín realizace máme v letech 2023 až 2026,“ řekl Michal Doubek z hradeckého Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Poláci dokončí poslední dva dálniční úseky Bolków - Kamienna Góra a Kamienna Góra - Lubawka v roce 2023. Protože ale český úsek na státních hranicích ještě nebude, měla by polská dálnice navazovat jen okresní silnici první třídy. „Pro českou stranu je to výzva k tomu, abychom maximálně urychlili realizaci a přípravu dálnice D11. Děláme všechno možné, abychom dohnali zpoždění, které se nabralo v předchozích letech,“ prohlásil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

V současné době se pracuje na stavbě 22 kilometrů dálnice z Hradce Králové na Jaroměř. Úsek z krajské metropole na Smiřice se má otevřít už letos v prosinci, ačkoliv se původně plánovalo jeho zprovoznění až v roce 2022. Trutnovský úsek k hranicím by měl být dokončený v roce 2026. Jako poslední bude otevřený v roce 2028 dálniční úsek mezi Jaroměří a Trutnovem. „V tuhle chvíli myslím, že se nám dohánění termínů relativně daří. Začínají být trochu optimističtější, než o kterých jsme se bavili v loňském roce,“ uvedl Mátl.

Na trase mezi Trutnovem a státními hranicemi vzniknou dva tunely. Jeden pod Poříčským hřbetem (měří 540 metrů) a druhý u Zlaté Olešnice (500 metrů). Vybudovat se musí tři mimoúrovňové křižovatky (Střítež, Poříčí a Královec) a tři velké mosty. V Poříčí bude 716 metrů dlouhý, přes říčku Ličná 670 metrů a v Lamperticích 330 metrů dlouhý. Celkem vznikne třináct mostů delších než sto metrů. Předběžná cena za 21 kilometrů dlouhý úsek dálnice je 13,4 miliard korun.

Podle generálního ředitele ŘSD nebude stavba jednoduchá. Přesto ji chce co nejvíc urychlit. Chce se vyhnout pohledu, kdy bude polská dálnice S3 končit v polích. „Chci, aby řidiči viděli zahájenou stavbu s vizí, že v krátkém horizontu bude i na české straně dálnice zprovozněna a napojena na polskou část,“ dodal Radek Mátl.

Dnešní videokonference pod názvem Doprava na česko-polské hranici se mimo jiné zúčastnili zástupci našeho Ředitelství silnic a dálnic, jeho polské obdoby GDDKiA, dále polského Ministerstva infrastruktury, a rovněž představitelé samosprávy z obou zemí.

Pavel Cajthaml
Foto: GDDKiA/Michał Soroko
Video: GDDKiA a ŘSD