D35 z Hradce do Sadové: ŘSD obdrželo dvě nabídky, stavba má začít v létě
18. března 2024

ŘSD by chtělo mít soutěž, kterou vypsalo loni v listopadu, vyhodnocenou do konce června. Termín pro podání nabídek vypršel dnes, ŘSD obdrželo dvě nabídky. Stavba by mohla začít v létě. Hotová by měla být v roce 2027. V trase archeologové od loňského podzimu dělají záchranný výzkum, který má hodnotu téměř čtvrt miliardy korun bez daně.
Pouze 2 nabídky obdrželo ŘSD na realizaci akce “D35 Sadová - Plotiště”. Nejvýhodnější nabídka podalo sdr. MI Roads as, Doprastav, as a Duna Aszfalt za nabídkovou cenu 1 628,3 mil. Kč bez DPH (66,6 % předpokladu). Na stavbu je vydáno nepravomocné SP a probíhá archeologie.
— Radek Mátl (@MatlRadek) 18. března 2024
Stavba 7,5 kilometru dlouhého úseku D35 má vydané nepravomocné stavební povolení, protože jej rozkladem napadli obec Všestary a dva občané ze všestarských částí Bříza. Jejich námitky se týkají zejména místního hluku z budoucí dálnice v části Bříza. Podle nedávného vyjádření ředitele Mátla by rozkladová komise ministerstva dopravy měla právní moc stavební povolení potvrdit. Letošní zahájení stavby by tak nemělo být ohroženo. V případě budoucího překročení hlukových limitů je podle něj ŘSD připraveno protihlukové stěny u Všestar dostavět.
Od loňského listopadu ŘSD na trase D35 buduje úsek mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou. Hotový má být do konce roku 2025. Aby úsek neskončil u Sadové v polích a řidiči mohli využívat již od konce roku 2025, bude muset zhotovitel navazujícího úseku Sadová - Plotiště prioritně během jednoho roku vybudovat až kilometrový úsek u Sadové. Dálnice D35 Hořice - Sadová se tím bude moci u Sadové provizorně napojit na silnici první třídy I/35.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Bude severní alternativou k přetížené dálnici D1. Vláda její vybudování označuje za prioritní.
Aktuálně jsou z D35 v Královéhradeckém, Pardubickém a Olomouckém kraji rozestavěné čtyři úseky o celkové délce 31,5 kilometru. Do konce roku by ŘSD chtělo rozestavět dalších pět úseků o celkové délce 32,5 kilometru. Stavba by tak podle premiéry Petra Fialy (ODS) měla patřit k největším stavbám svého druhu ve střední Evropě.
Nejbližším zahajovaným úsekem by měl být v dubnu 7,6 kilometru dlouhý úsek mezi Džbánovem a Litomyšlí v Pardubickém kraji. Jako poslední by se měly mezi lety 2025 až 2030 stavět úseky Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje. Stát předpokládá jejich výstavbu formou takzvaného PPP projektu, tedy ve spolupráci se soukromým kapitálem.
Úsek z Úlibic do Turnova, který vede přes Český ráj, nebude ŘSD stavět jako dálnici, ale jako přeložku silnice I/35. Vyhne se obcím a bude mít dva pruhy s případným třetím pruhem ve stoupání.
Po dokončení bude D35 s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. Zatím je z D35 hotových několik vzájemně nepropojených částí.
(čtk, kul)
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Ilustrační foto: Michal Fanta