Dálnice D35 z Hradce do Sadové už se staví. Hotová má být v prosinci 2026
1. října 2024
8 snímkůV polovině září zrušilo slavnostní zahájení stavby úseku dálnice D35 z Hradce Králové do Sadové počasí. Poklepání na základní kámen se proto uskutečnilo až dva týdny poté, co dělníci začali dálnici stavět. Aby mohl 7,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 vzniknout, musí mu ustoupit celkem pět rodinných domů v obci Všestary. "V současné době se připravuje demolice domů. Jsem rád, že s vlastníky došlo k vzájemné dohodě. Domy jsme museli vykoupit, protože průchod (dálnice) územím nebyl jinak možný," řekl po poklepání na základní kámen stavby generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Plán stavby podle něj nezbrzdily ani deště a ani archeologický výzkum, který v lokalitě nyní končí.
Stavební sdružení vedené firmou MI Roads začalo skrývkami zeminy. "Přes komplikace se srážkami jsme v minulém týdnu ihned zahájili práce. Čeká nás milion kubíků (zeminy) ve výkopech a devět mostů," uvedl předseda správní rady MI Roads Zdeněk Ludvík.
U Sadové budou muset stavbaři prioritně do konce roku 2025 vybudovat 1,26 kilometru dálnice včetně mimoúrovňové křižovatky Sadová. Tato část naváže na budovaný úsek D35 mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou, který má být hotový na konci roku 2025. Bez prvního úseku u Sadové by dálnice od Hořic skončila v polích. Až do Hradce Králové po zbývajících 6,3 kilometru dálnice by se řidiči měli projet na konci roku 2026.
Celý úsek Sadová - Potiště přijde podle výsledků soutěže na 1,63 miliardy korun bez DPH. To je na úrovni 67 procent ceny předpokládané před soutěží.
V trase D35 mezi Sadovou a Plotištěm archeologové objevili zřejmě nejdelší pravěkou mohylu v Evropě. Pohřební mohyla o délce kolem 190 metrů s maximální šířkou 15,1 metru z doby kultury nálevkovitých pohárů datované do čtvrtého tisíciletí před naším letopočtem byla objevena na rozhraní katastrů obcí Dlouhé Dvory a Lípa.
V současnosti se v Pardubickém, Královéhradeckém a Olomouckém kraji buduje osm úseků D35 o celkové délce 54 kilometrů. Na zahájení letos čeká ještě část z Litomyšle do Janova. Jako poslední by se měly budovat úseky Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje. Hotové by měly být podle současných představ v roce 2029. Z Hradce do Jičína projedou řidiči po dálnici už v roce 2028. Úsek v Libereckém kraji, který vede přes Český ráj, nebude ŘSD stavět jako dálnici, ale jako přeložku silnice I/35. Vyhne se obcím a bude mít dva pruhy s třetím pruhem ve stoupáních.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Bude severní alternativou k přetížené dálnici D1. Vláda její stavbu označuje za prioritní. "V letošním roce se D35 stane nejrozestavěnější dálnicí v České republice. Na konci roku by se mělo pracovat zároveň na 64 kilometrech," uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Po dokončení bude D35 s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. Zatím je z D35 hotových několik vzájemně nepropojených částí.
D35 Sadová - Plotiště
Hlavní trasa:
délka: 7537 m
počet stavebních objektů: 115
zhotovitel: MI Roads a.s., Doprastav a.s. a Duna Aszfalt
cena stavby dle smlouvy: 1 628 365 288 Kč bez DPH
zahájení realizace: 9/2024
zprovoznění: první část 12/2025, celá stavba 12/2026
délka stavby do zprovoznění: 27 měsíců
infoleták ke stavbě: zde
(kul, čtk)
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Tomáš kulhánek, ŘSD