FOTO: V Královéhradeckém kraji vyjely na tratě první čtyři vlaky RegioFox
29. srpna 2024
4 snímkůVlaky RegioFox budou v Královéhradeckém kraji jezdit na neelektrifikovaných tratích. Nahradí především motorové vozy řady 854 z přelomu 60. a 70. let, kterým se někdy přezdívá podle původního nasazení Vindobona nebo podle hydrodynamického přenosu výkonu Hydra. Částečně také nahradí motorové jednotky Regionova.
První tratí obsluhovanou novými vlaky je trať mezi Trutnovem a Martinicemi v Krkonoších. Dále se s nimi počítá na tratích mezi Chlumcem nad Cidlinou a Trutnovem, Hradcem Králové a Letohradem, Chocní a Hronovem, Hradcem Králové a Broumovem a mezi Hradcem Králové a Svobodou nad Úpou.
"Po dodání všech 33 jednotek by vlaky obsluhované Liškami (vozy RegioFox) měly v Královéhradeckém kraji ročně ujet přibližně dva miliony kilometrů," uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Vedle 33 jednotek RegioFox je součástí obměny vozového parku Českých drah v Královéhradeckém kraji také dodání sedmi elektrických jednotek RegioPanter od firmy Škoda Group. Ty České dráhy na tratě pustily v minulých týdnech. Celková investice Českých drah do 40 nových souprav je přes čtyři miliardy korun.
Obměna vozového parku vyplývá s desetiletého kontraktu Královéhradeckého kraje s Českými drahami z roku 2021 na zajištění dotované železniční dopravy v regionu. Hodnota kontraktu je přes devět miliard korun.
"Součástí smlouvy s ČD z roku 2021 je i dohoda na obnovu 70 procent vozového parku. Budeme mít jeden z nejmodernějších železničních vozových parků v celém Česku," uvedl hradecký hejtman Martin Červíček (ODS). Po zprovoznění všech 40 vlaků RegioPanter a RegioFox budou krajem objednanou dopravu obsluhovat jen bezbariérové a nízkopodlažní vlaky.
Jednotka RegioFox má 115 míst k sezení a je dlouhá 44 metrů. Maximální rychlost vlaku je 120 kilometrů v hodině. RegioPantery jsou o deset metrů delší a mají 145 sedadel. Jezdí rychlostí až 160 kilometrů v hodině a lze je využít i pro dálkovou dopravu. Obě jednotky mají klimatizaci, nabízí také bezdrátové připojení wi-fi či zásuvky pro dobíjení elektroniky.
ČTK
matej.holan@salonkyhk.cz
Foto: České dráhy