Čtvrtek

21. listopadu 2024

Nyní

1ºC

Zítra

2.5ºC

Svátek má

Albert

FOTO: V Královéhradeckém kraji vyjely na tratě první čtyři vlaky RegioFox

29. srpna 2024

FOTO: V Královéhradeckém kraji vyjely na tratě první čtyři vlaky RegioFox 4 snímků
České dráhy včera v Královéhradeckém kraji oficiálně pustily do provozu první čtyři nové dvouvozové jednotky RegioFox. Do konce roku jich dopravce v regionu nasadí ještě dalších 12 a do dvou let jich bude v kraji jezdit 33. Polskému výrobci PESA za tyto motorové jednotky České dráhy zaplatí asi 3,3 miliardy korun. Při včerejším uvedení vlaků do provozu to uvedli představitelé Českých drah. Královéhradecký kraj je pátým regionem, kde České dráhy jednotky RegioFox určené pro lokální tratě nasadily.

Vlaky RegioFox budou v Královéhradeckém kraji jezdit na neelektrifikovaných tratích. Nahradí především motorové vozy řady 854 z přelomu 60. a 70. let, kterým se někdy přezdívá podle původního nasazení Vindobona nebo podle hydrodynamického přenosu výkonu Hydra. Částečně také nahradí motorové jednotky Regionova.

První tratí obsluhovanou novými vlaky je trať mezi Trutnovem a Martinicemi v Krkonoších. Dále se s nimi počítá na tratích mezi Chlumcem nad Cidlinou a Trutnovem, Hradcem Králové a Letohradem, Chocní a Hronovem, Hradcem Králové a Broumovem a mezi Hradcem Králové a Svobodou nad Úpou.

"Po dodání všech 33 jednotek by vlaky obsluhované Liškami (vozy RegioFox) měly v Královéhradeckém kraji ročně ujet přibližně dva miliony kilometrů," uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Vedle 33 jednotek RegioFox je součástí obměny vozového parku Českých drah v Královéhradeckém kraji také dodání sedmi elektrických jednotek RegioPanter od firmy Škoda Group. Ty České dráhy na tratě pustily v minulých týdnech. Celková investice Českých drah do 40 nových souprav je přes čtyři miliardy korun.

Obměna vozového parku vyplývá s desetiletého kontraktu Královéhradeckého kraje s Českými drahami z roku 2021 na zajištění dotované železniční dopravy v regionu. Hodnota kontraktu je přes devět miliard korun.

"Součástí smlouvy s ČD z roku 2021 je i dohoda na obnovu 70 procent vozového parku. Budeme mít jeden z nejmodernějších železničních vozových parků v celém Česku," uvedl hradecký hejtman Martin Červíček (ODS). Po zprovoznění všech 40 vlaků RegioPanter a RegioFox budou krajem objednanou dopravu obsluhovat jen bezbariérové a nízkopodlažní vlaky.

Jednotka RegioFox má 115 míst k sezení a je dlouhá 44 metrů. Maximální rychlost vlaku je 120 kilometrů v hodině. RegioPantery jsou o deset metrů delší a mají 145 sedadel. Jezdí rychlostí až 160 kilometrů v hodině a lze je využít i pro dálkovou dopravu. Obě jednotky mají klimatizaci, nabízí také bezdrátové připojení wi-fi či zásuvky pro dobíjení elektroniky.

ČTK
matej.holan@salonkyhk.cz
Foto: České dráhy