Galerie moderního umění loni koupila více než 214 děl za 4,5 milionu korun
17. března 2021

Galerie buduje novou Sbírku pohyblivého obrazu a Sbírku střední a východní Evropy. „Akviziční činností se snažíme doplnit naše sbírky o důležité autorky a autory 90. a nultých let,“ prozradil ředitel GMU František Zachoval. Výběr děl byl v souladu s koncepcí sbírkotvorné činnosti vytvořenou novým vedením v roce 2019. Od té doby GVU nakoupila díla současného českého umění za 8,5 milionu korun.
Koncepce definuje čtyři oblasti, na které se instituce v šestiletém období zaměří. České výtvarné umění od roku 1989 do současnosti, regionální tvorba od roku 1989 do současnosti a dvě novinky: Sbírka pohyblivého obrazu a Sbírka střední a východní Evropy mapující umění po roce 2000.
K nejvýznamnějším loňským akvizicím galerie patří například fotokoláž s názvem Fotoamputace/Fotoimplantace Veroniky Šrek Bromové z 90. let 20. století nebo práce Jana Šerýcha Black Sabbath / ABBA. Díla obou umělců obohatila sbírku českého výtvarného umění. Oblast regionální tvorby rozšířila díla jednoho z nejvýznamnějších umělců regionu v období generace 70. let Radoslava Pavlíčka a Petry Malinové, absolventky ateliéru Jiřího Sopka na Akademii výtvarných umění v Praze.
Sbírka střední a východní Evropy se rozrostla o dílo Dalibora Bači CZ_SK_HU_D_PL ve tvaru československé vlajky z roku 1918-1938 a o práci Moskevský deník ze série sponkových koláží od Anny Daučíkové. Sbírku pohyblivého obrazu, která má 22 inventárních čísel, doplnily například filmové experimenty Psychodrama a Rokle od Miloše Šejna a klipová videa z roku 2019 Moréna Rex a Skuzomeetzach od Marie Lukáčové, jedné z nejmladších autorek.
„Akvizice umožnily realizaci nové stálé expozice Posledních padesát let vytvořenou jedním z předních teoretiků současného českého umění Tomášem Pospyszilem. Nově získané prostorové objekty Jitky Svobodové pak doplňují stálou expozici Minulé století - dvacet osobností,“ uvedli zástupci hradecké GMU.
Tomáš Kučera
ČTK
Foto: archiv Salonek