Úterý

17. září 2024

Nyní

15.2ºC

Zítra

23.3ºC

Svátek má

Naděžda

Hradecký rok 2021 v kostce: Pět věcí, které se letos opravdu povedly

27. prosinece 2021

Začátek stavby fotbalové stadionu, otevření nových úseků na dvou dálnicích v okolí Hradce Králové nebo vybudování domu s odlehčovací službou v Honkově ulici. To jsou jednoznačně pozitivní věci, které v letošním roce udělaly radost většině obyvatelů města. Do našeho výběru se ale dostaly i kontroverznější projekty. Jde o budování inteligentního dopravního systému a stavbu lávky přes Labe v lokalitě Aldis.

Přestože se ne všechny projekty letos povedlo posunout tak, jak by si politici i obyvatelé města přáli, pro některé investice byl právě končící rok opravdu přelomový. Podívejte se s námi na výběr pěti věcí, které mohou obyvatele Hradce opravdu těšit. 

Konečně začala stavba fotbalového stadionu

Už navždy přelomový bude rok 2021 pro hradecké Votroky. A nemůže za to ani tak jarní postup hradeckých fotbalistů do nejvyšší české soutěže a následná až nečekaně úspěšná podzimní jízda ve Fortuna lize. Hlavní událostí roku je pro hradecké fanoušky něco úplně jiného – začátek stavby nového stadionu. Bez nadsázky to jde označit za moment, na který v Hradci čekaly generace fanoušků. Vždyť o rekonstrukci malšovického stadionu se hovořilo poprvé už před 40 lety.

Ještě před rokem přitom nebyla situace ohledně stadionu vůbec jasná. Radnice sice vypsala už loni v září tendr na zhotovitele stadionu, kvůli řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) však nesměla s vítězem podepsat smlouvu. Důvodem byly námitky společnosti PORR proti hodnotícím kritériím tendru, které považovala za diskriminační. Hradci nakonec uvolnil ruce tendr na fotbalový stadion v sousedních Pardubicích, kde se PORR dostal k zakázce a pro stavbu dvou stadionů najednou neměl kapacity. Námitku u ÚOHS proto stáhl.

Hradeckým zastupitelům tak nic nebránilo v tom, aby na konci března schválili jako vítěze tendru sdružení firem Strabag, Geosan Group a D&D Elektromont, které moderní stadion pro osm tisíc diváků postaví za 568 milionů bez DPH. V polovině dubna podepsal primátor Alexandr Hrabálek (ODS) s vítězným uskupením smlouvu, podle které musí být stadion nejdéle v dubnu 2023 hotový. Už o prázdninách pak začaly na stadionu demoliční práce a v září ze stadionu dočasně zmizela i ikonická lízátka. Aktuálně už bourací práce na stadionu skončily a pomalu začínají ty stavební. Během prosince začali dělníci připravovat základy obou podélných tribun.

Nové dálnice uleví dopravě ve městě

Předčasné vánoční dárky dostali obyvatelé Hradce Králové v polovině prosince. Během tří dnů se totiž na východě Čech otevřely nové úseky hned na dvou důležitých dálnicích. Nejprve ve středu 15. prosince spustilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) provoz na třináctikilometrovém úseku D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy. Ačkoliv dálnice vyrostla v celém svém úseku v Pardubickém kraji, pro dopravu v Hradci jde o naprosto klíčovou věc. Pro tranzitní dopravu mířící na Moravu se totiž nová dálnice stala takřka obchvatem Hradce Králové. Doposud projížděli řidiči, kteří mířili z Opatovic na Brno či Olomouc, přímo přes hradecký silniční okruh. Právě kvůli tomu byl úsek kolem fakultní nemocnice dlouhodobě nejvytíženější částí městského okruhu. Denně tam projelo až 30 tisíc aut. Teď se situace začíná měnit. „Už dnes je vidět, jak dálnice D35 odklonila těžkou dopravu z Hradce Králové a naše město se tak neobyčejně zklidnilo,“ popsal efekt D35 primátor Alexandr Hrabálek při otevření druhé východočeské dálnice.

V pátek 17. prosince se totiž otevřel i 22 kilometrů dlouhý úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře. Ten výrazně uleví zejména obcím v okolí Hradce na stávající silnici I/33. Pozitivní vliv by ale měl mít i na dopravu v krajském městě. Podle šéfa dopravních policistů Petra Duška dojde k dlouhodobému poklesu dopravy i na velice frekventované Koutníkově ulici, tedy na hlavní příjezdové trase od okružní křižovatky ČKD. „Tento týden může našemu městu závidět celá republika. Otevření obou dálnic znamená obrovskou pomoc našemu městu a příjemnější život pro naše obyvatele,“ dodal k otevření obou dálnic během několika dní hradecký primátor.

Hradec má konečně moderní dům s odlehčovací službou

Stavba domu s odlehčovací službou v Honkově ulice je vůbec největší investiční akcí do sociální oblasti v historii Hradce Králové. Pomoct má zejména rodinám, které se starají o nemocné a potřebují jim zajistit na přechodnou dobu pečovatele. Dům s odlehčovací službou je totiž pobytovou službu na přechodné, maximálně tříměsíční období, které poskytne pečujícím nezbytný odpočinek. Prostory budou plně bezbariérové a uzpůsobené nejen vozíčkářům, ale i pro umístění trvale ležících klientů. Kapacita domu je 35 lůžek.

Dům vyrostl na místě původního ostudného objektu v Honkově ulici, který dříve obývali narkomani a bezdomovci. Původně se měl otevřít už v listopadu letošního roku. Kvůli zpoždění v připojení na rozvod elektřiny ale nakonec došlo k prodloužení termínu o zhruba tři měsíce. Společnost Strabag, která dům s odlehčovací službou staví, by měla od města dostat asi 96 milionů bez DPH. Strabag v současnosti už finišuje s posledními pracemi a město postupně vybavuje novou budovu potřebným vybavením. „Plán postavit na tomto místě dům s odlehčovací službou je už z roku 2014. Jsme rádi, že nám se to podařilo poměrně rychle postavit,“ okomentoval stavbu investiční náměstek primátora Jiří Bláha (ODS). 

Ve městě se začal budovat inteligentní dopravní systém

Ačkoliv v letošním roce přineslo budování inteligentního dopravního systému (IDS) hradeckým řidičům spíš problémy, do budoucna by mělo jít o jednoznačně prospěšnou věc. Od roku 2023 by měl IDS zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy v Hradci Králové.

Hradecká radnice podepsala smlouvu s firmou Cross Zlín už na začátku roku 2020. Hodnota zakázky je 229 milionů korun bez DPH. Zhotovitel skoro rok a půl projektoval a letos v červnu pak začal se samotnou stavbou IDS. Postupně vymění zlínská společnost semafory na 38 křižovatkách ve městě. Ty nové budou řídit dopravu podle aktuálního provozu. Součástí systému bude i modul na měření rychlosti aut a hlídání průjezdů křižovatek na červenou. Podle studie, kterou si město nechalo k zavedení systému před vypsáním tendru zpracovat, by se na pokutách mohlo ročně vybrat zhruba 37 milionů korun.

"Systém nebudujeme kvůli vybírání pokut, ale kvůli bezpečnosti provozu. Vybudování inteligentního dopravního systému v Hradci Králové nás posune mezi takzvaná chytrá města nové generace," řekl k systému primátor Alexandr Hrabálek. V letošním roce přišla na řadu asi desítka křižovatek. Při jejich budování zatím ovšem hradečtí řidiči spíš kroutili hlavou. Přinášelo to totiž zdržení provozu, měnily se roky zaběhnuté zelené vlny a také se řidiči nově setkávali s tím, že při odbočení dávají přednost chodcům na místech, kde na to nebyli zvyklí. Přínosy IDS by ale v budoucnu měly současné problémy rozhodně převážit.

U Aldisu konečně začala růst unikátní lávka

Pokud zařazení IDS mezi úspěchy vzbudí u některých čtenářů rozpaky, lávka přes Labe v lokalitě Aldis na tom pravděpodobně nebude o nic lépe. Část Hradečáků doteď nechápe, proč radnice staví lávku jen několik desítek metrů vedle stávajícího mostu. Těžko pochopitelná je pak i cena, kterou město za lávku pro pěší a cyklisty zaplatí. Ta činí 134 milionů bez DPH. Za lávku přes Orlici u zimního stadionu zaplatilo přitom město před devíti lety jen 26 milionů korun a dvakrát levnější je i nedávno otevřený silniční most ve Svinarech.

Za vysokou cenou stojí především použitý materiál, tedy speciální vysokopevnostní beton. Tato téměř experimentální technologie by měla zaručit dlouhodobou trvanlivost konstrukce. Městu se navíc podařilo na stavbu lávky získat zhruba stomilionovou evropskou dotaci. Městský rozpočet tak lávka nakonec nezatíží zase tak extrémní mírou.

Nová lávka bude mít celkem 103 metrů a překlene Labe v místech u Collinovy ulice před Kongresovým centrem Aldis a na druhé straně u budovy Státního okresního archivu na Smetanově nábřeží a Škroupovy ulice. Pro chodce nebo cyklisty se tak výrazně zkrátí například cesta od Centrálu do Šimkových sadů. První chodci by se po lávce měli projít na konci příštího roku. „Já tu lávku považuji za strašně důležitou věc. Dokončí se stavba ČSOB, upraví se nábřeží a celý ten parter, udělá se lávka přes Labe a vznikne tak nové nádherné centrum a navíc komunikační cesta, která spojí toto centrum s náplavkou. Já si myslím, že to obrovsky prospěje společenskému životu v té části města,“ řekl k lávce primátor Hrabálek. Ať už jste příznivci lávky nebo ne, radnice si zaslouží uznání minimálně za to, že po dlouhých 18 letech od prvních plánů města dokázala stavbu lávky u Aldisu opravdu začít.

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Magistrát města HK, Strabag Česko, Michal Fanta, Cross Zlín, Linkprojekt