Kola pro nás nejsou jenom byznys, ale hlavně vášeň
20. května 2020
Rozhovor asi nelze začít jinak než otázkou: Jak se vás dotkla omezení způsobená koronavirem?
Nejdříve nás postihlo zdržení s dodávkami komponentů z Asie, kde byla pandemie v plné síle už od půlky ledna. Pak v době, kdy každoročně začíná hlavní obchodní sezóna, došlo k uzavření všech obchodů, takže nám ze dne na den spadly tržby téměř na nulu. Zároveň u nás pracuje dost maminek malých dětí, které jsou s nimi už několik týdnů doma na ošetřování. Nicméně provoz se nám podařilo udržet, i když s omezenou kapacitou. Obchody naštěstí otevřely asi po třech týdnech a dnes už je vše zase celkem v normálu. Teda vlastně ne tak docela. Po otevření obchodů registrujeme nečekaně velký zájem o naše kola a elektrokola. Pro naše lidi ve výrobě, logistice i obchodech je to teď hodně vypjaté období. Za to, jak to zvládají a jak k tomu přistupují, jim patří mé obrovské poděkování.
Obchody jsou už sice otevřené a zdá se, že život se začíná vracet do normálu. Neobáváte se však, že následná ekonomická krize postihne i vaše odvětví?
Samozřejmě obavy máme, stejně jako všichni, protože nikdo neví, co se bude dále dít. Naše ekonomika je hodně závislá na dění v Evropě a potažmo i ve světě, takže například nějaká větší krize v USA může celkem zásadně ovlivnit i malou firmičku v Podkrkonoší. Každá krize je ale zároveň velkou příležitostí, a tak to vnímáme i my. Sice je kolo nebo elektrokolo spíše zbytným produktem, na druhou stranu se však jedná o dostupný dopravní prostředek pro užitek i zábavu. A v Čechách patří kolo na první příčku v popularitě mezi sporty. Takže naopak krize může zájem o kola podpořit. Ostatně tak tomu bylo i v letech 2009 - 2010, kdy ekonomická krize prodej kol negativně neovlivnila.
Šetření se ale dá všeobecně očekávat. Nastavili jste i ve vaší firmě nějaký úsporný režim?
Ihned po vyhlášení mimořádných opatření jsme se začali zabývat otázkou cash flow, abychom zajistili fungování firmy a nemuseli přistupovat k nepříjemným opatřením, která by se dotkla našich lidí. Zastavili jsme veškeré odložitelné investice a nákupy, jednáme s dodavateli i zákazníky o platebních podmínkách a také nám hodně vychází vstříc naše banka. S lidmi jsme se bavili o tom, že situace zatím není kritická, ale že když půjde do tuhého, tak prioritou bude záchrana firmy. Zaměstnavatelé se mohou o své lidi postarat jen do té doby, dokud na to mají prostředky. Pak už se o ně musí postarat stát. Naštěstí jsme toto zatím nemuseli řešit a věřím, že se nám to bude vyhýbat i nadále. Mnoho firem je na tom podstatně hůře než my.
Kolik zaměstnáváte lidí?
Celkem v obou firmách BP Lumen a Barta.bike pracuje okolo 130 lidí.
Už jste naznačil, že současnou situaci berete i jako výzvu, jak dostat vaše kola ještě více do popředí. Chystáte se to podpořit třeba nějakou marketingovou strategií?
Cyklistiku v různých podobách Češi milují. V posledních letech její popularita ještě více stoupla díky elektrokolům. Letos, jak už to tak vypadá, budeme pravděpodobně trávit léto hlavně v Čechách. Takže spojení české dovolené s českým kolem nebo elektrokolem je nasnadě. Máme tu spoustu krásných míst a nejedná se jen o velké turistické cíle jako Krkonoše nebo Šumavu, ale i o různé méně významné oblasti, jako například tady u nás Broumovsko nebo Kladské pomezí. S kolem se toho dá stihnout opravdu hodně. A s elektrokolem ještě více, a to bez rozdílu věku a výkonnosti.
Co tedy potenciálním zájemcům můžete nabídnout? Jaký poměr dnes tvoří kola a elektrokola?
Tak především jsou to kola naší vlastní značky Apache, která prodáváme už od roku 2002 a od roku 2017 je i vyrábíme v našem úpickém závodě. Z našeho sortimentu si bezpečně vybere 90% zákazníků. Kola a elektrokola Apache lze koupit u více než 200 prodejců v celé ČR nebo v našich prodejnách Barta.bike v Úpici a Hradci Králové. Vedle značky Apache zde prodáváme ještě kola Trek a Kellys a k tomu samozřejmě spoustu užitečných doplňků. Apache jsou dnes hlavně elektrokola a odpovídá tomu i nadvláda, co se týká prodaného množství. Nyní je to tak 80 ku 20 pro elektrokola.
Proč bych si měl koupit právě elektrokolo Apache?
Elektrokolům se věnujeme od roku 2008, začali jsme jako jedni z prvních v ČR. Za těch téměř 12 let jsme posbírali zkušenosti, které uplatňujeme při vývoji. Zároveň jsme odjakživa cyklisti, a tak při vývoji dbáme na to, aby naše elektrokola nabízela jízdní vlastnosti klasických kol. To bych řekl, že je naše velká konkurenční výhoda. Nehledíme jen na marketingové parametry, jako je co největší kapacita baterie, ideálně integrované do rámu kola, což je aktuální trend. I když ty jsou pro obchod samozřejmě také důležité. Pro nás je zásadní celková užitnost kola. Je tedy důležité, aby kolo splňovalo to, co typický zákazník od dané kategorie potřebuje a zároveň, aby bylo kolo po všech stránkách vyvážené. Jde tedy o pohodlnou ergonomii, kvalitní klíčové komponenty, jako jsou brzdy, odpružená vidlice či převodové ústrojí, vyzkoušený spolehlivý motor a baterii. A to vše za odpovídající cenu. Apache nepatří mezi nejlevnější značky, ale víme, že za kvalitu a spolehlivost si lidé rádi něco připlatí. Dalším důvodem, proč se rozhodnout pro Apache, je fakt, že kola vyrábíme v Úpici a máme zde také silné servisní zázemí, kde jsme schopni opravit elektrokolo třeba deset let staré.
Z řad jakých zákazníků je největší zájem o vaše elektrokola?
Stále převládají starší zákazníci, ale ten věk se každým rokem snižuje. Dneska už je celkem obvyklá skupina zákazníků ve věku okolo čtyřicítky. A jsou i mladší, kteří si kupují většinou sportovní elektrokola do terénu, což je nastupující trend. Elektrokolo však stále především řeší potřebu kompenzace nižší výkonnosti nebo zdravotních indispozicí a také potřebu zvětšení akčního rádiusu (delší a častější výlety).
Vedle značky Apache jste vloni uvedli na trh druhou značku Qayron [kvejron]. Čím je jiná od Apache a jak se jí daří?
Qayron je více biková značka nabízející především sportovní horská kola a také pár elektrokol. V nabídce máme několik pevných a celoodpružených modelů na trailové bikování, závodní XC modely z hliníku a karbonu a ryze terénní MTB elektrokola. Kola Qayron prodáváme zatím napřímo přes náš web a kamennou prodejnu, kterou naleznete v Hradci Králové v bývalém Čedoku. Loňský rok byl takový na rozkoukání a vzbuzení zájmu. Letos jedeme první sezónu na ostro a zatím to vypadá velmi slibně. Některé nejpopulárnější modely jsou téměř vyprodané, což nás velmi těší. S Qayronem podporujeme Trutnov Trails, kde je možné si naše kola vyzkoušet v tamní půjčovně, dále budou naše elektrokola už druhým rokem v půjčovně Ski resortu Černá hora - Pec. Podporujeme také lokální závodníky, například za nás jezdí Trutnovák Přemek Tejchman. A od letoška budeme také titulárním partnerem kultovního maratonu Rally Sudety, který se jezdí v září na Broumovsku.
Od roku 2017 si kola montujete sami ve výrobně v Úpici. Jak jste se v tomto směru posunuli?
Asi jako všechny firmy, které začínají s něčím novým, tak i my jsme si prošli porodními bolestmi, novorozeneckými nemocemi i radostmi z prvních úspěchů. Dnes se sice stále potýkáme s různými dětskými bolístkami, ale jinak jsme zdraví a plní elánu. Jsem rád, že se nám podařilo dát dohromady dobrou partu lidí, kteří se naučili výrobu kol, protože tento obor ve východočeském regionu neměl žádnou tradici. Nebyli tady operátoři, technologové a další, to vše vznikalo u nás na zelené louce, a ještě stále vzniká, protože se stále učíme. Byla to pro nás velká neznámá. Ale s použitím selského rozumu, vůle a odhodlání, jako to dělal od založení firmy můj táta Pavel a jeho společník Vláďa Pitaš, jsme to, myslím, docela zvládli. Výroba je dnes stabilní a můžeme se soustředit na zvyšování její efektivity.
Jaké plány máte do budoucna?
Teď budeme hlavně dělat vše pro to, abychom ustáli aktuální situaci, takže trošku vyčkáváme, jaký směr to nabere. Naší prioritou je pokračovat v tom, co děláme a abychom nemuseli nikoho propouštět jen proto, že máme málo práce. Samozřejmě stát se založenýma rukama a čekat dlouho nechceme. Na stole máme několik nových projektů, ale o tom je zatím předčasné mluvit. Jsem rád, že podnikáme v oboru, který je na vzestupu, a ještě asi nějakou dobu poroste, i když přicházející krize ten růst pravděpodobně zpomalí. Ale třeba i zrychlí, kdo ví… Každopádně vizi máme jasnou a plány ambiciózní.
Budete v této souvislosti rozšiřovat stávající tým?
Aktuálně sháníme posily do produktového týmu velkoobchodu i výroby kol. Ideálně lidi, kteří už mají v tomto oboru něco za sebou (vývoj produktů, kolařina, nebo ideálně obojí). Pro nové projekty, až je začneme realizovat, což může být za dva měsíce anebo za rok, budeme určitě tým rozšiřovat. A jaké kolegy si přejeme? Důležitý je vřelý vztah ke kolům, proaktivní přístup ke spolupráci, chuť se učit novým věcem a neustále se rozvíjet. Ať už někoho zrovna hledáme, nebo ne, s takovými lidmi se rádi seznámíme kdykoliv.
Co byste našim čtenářům rád vzkázal?
Aby si zachovali pozitivní mysl i v těchto těžkých dobách. Aby to, co se děje, i když to teď může bolet, přijmuli a snažili se v tom hledat pozitiva. Jsme v tom všichni společně. A letošní léto a dovolené si pojďme společně užít doma v Čechách, třeba na kolách českých výrobců. Podpoříme tak naši ekonomiku.
Puškinova 546, Úpice
E-mail: info@bplumen.cz
www.bplumen.cz
Horova 1290/1, Hradec Králové | Puškinova 546, Úpice
E-mail: info@bartabike.cz
www.bartabike.cz