Konkrétní podzim v Art patře a Galerii Škroupovka vstoupil do druhého dějství
7. října 2023
3 snímkůV pravém křídle prvně jmenovaného prostoru nově svá díla vystavují dlouholetí členové Klubu konkretistů Václav Malina a Aleš Svoboda, dva žáci proslulého malíře Zdeňka Sýkory, jejichž výtvarný projev je charakteristický výraznou barevností. Jak prozradila kurátorka výstavy Martina Vítková, oba propojili vizuální umění a filozofii s tím, že se inspirovali vědou. „Malina fyzikou světla, Svoboda počítačovou vědou na bázi programování a algoritmů,“ nastínila kurátorka.
Plzeňský autor Malina nikdy neopustil malovaný obraz a systémovou malbu přehodnocující impresionismus, který propojuje přírodu s hudebními rytmy, a rekonstruuje krajinu pomocí geometrických tvarů a linií. Svoboda naopak ve svém cyklu Vita silicium, což znamená v překladu Život křemíku, modeluje život prostřednictvím počítače, čímž se zabývá od roku 2021. „Pomocí počítače simuluji procesy známé ze života, kdy spolu různé věci soupeří, rozvíjejí se, zanikají, vytvářejí nové možnosti života a podobně. Je to celé počítačový proces převedený do výtvarné podoby,“ vysvětlil Svoboda.
Stejně jako v minulém měsíci, kdy byla zahájena první část letošního Konkrétního podzimu, se přítomní účastníci vláčkem přesunuli od magistrátu do Galerie Škroupovka, aby spatřili rozsáhlou výstavu konkretistů a jejich hostů. Svá velmi rozmanitá díla divákům představuje 15 autorů. Podle kurátorky Vítkové je spojujícím prvkem či materiálem jejich prací a zároveň individuálním pohledem hudba, světlo, písmo, informace, text nebo barva. „Autoři se vyjadřují metodami a technologiemi grafickými, fotografickými, malířskými, sochařskými nebo interaktivními. Zásadní je také zapojení počítače do tvůrčího procesu,“ uvedla Vítková.
Návštěvník galerie zde najde například grafický cyklus Andrey Uváčikové, jež pomocí změn tvarů i jejich opakováním hledá možnosti ke zklidnění mysli a soustředění se. Minimalistickými grafikami inspirovanými neohraničenými poli LED světel se prezentuje Jana P. Francová. S kódy a antikódy ve svých grafických tiscích pracuje Zbyněk Janáček, zatímco Ditta Jiřičková představuje časosběrné fotografie zaznamenávající pomíjivý pohyb světla v interiéru a exteriéru.
Dále lze spatřit geometrické elementy Jany Babincové, svou tvorbou nově definuje citlivost v prostředí chladné počítačové technologie Jiří Šigut, uvolněnou geometrii nabízí Michal Pšenička, písmo deformuje Václav Kočí, světelnými objekty se zabývá Zuzana Bartošová, nepřehlédnutelný v prostoru galerie je určitě měkce narůžověle vyhlížející, ale velmi pevný a rozměrný artefakt Jana Kováříka. Přítomnost slunečního svitu během měsíce ledna roku 2017 servíruje Michal Kindernay.
Aleš Svoboda svým softwarem zase sleduje modelování života a Martina Kopecká Jurečková využívá digitální oko aplikaci artivive, s níž pomocí zaznamenává praskání bublin a zurčení vody, kdy ze základní fotografické desky odplouvají malé barevné tvary. Fotografické záznamy performance jako poctu klasikovi ohně Eduardu Ovčáčkovi připravil Jakub Guziur. Výstavu Konkrétní podzim mohou příznivci výtvarného umění v Art patře obou křídel magistrátu vidět do 4. prosince av Galerii Škroupovka do konce října.
Hynek Šnajdar
hynek@salonkyhk.cz
Foto: Hynek Šnajdar