Středa

2. dubna 2025

Nyní

15.4ºC

Zítra

16.8ºC

Svátek má

Erika

Město má hotovou studii na Velké náměstí, rekonstrukce má začít za tři roky

12. prosince 2024

Město má hotovou studii na Velké náměstí, rekonstrukce má začít za tři roky 8 snímků
Rekonstrukce Velkého náměstí je konečně o krok blíž. Hradecká radnice má od konce listopadu k dispozici novou architektonickou studii, která poslouží jako podklad pro zpracování projektové dokumentace. Projektanta začne město hledat ještě během zimy. Pokud vše půjde podle plánu, samotné práce na Velkém náměstí začnou v roce 2027. Radnice odhaduje, že rekonstrukce vyjde na zhruba 300 milionů korun. "Po revitalizaci bude na Velkém náměstí méně aut, bude tam naopak více zeleně a vodních prvků. Povrch bude sjednocen do žulové dlažby, která bude umožňovat i pohodlnou jízdu na kole nebo chůzi v dámských lodičkách,“ popsal novou podobu náměstí investiční náměstek primátorky Lukáš Řádek (TOP 09).

Už je to skoro rok, co hradecká radnice představila veřejnosti novou vizi Velkého náměstí. Po jeho revitalizaci má ně něm výrazně ubýt parkovacích míst, vzniknout mají naopak dvě stromořadí a přibýt by měly i vodní prvky. Nyní radnice oznámila, že se celý projekt posouvá do další fáze. Před dvěma týdny obdrželo město od ARN studia čistopis aktualizované urbanistické studie. Díky tomu může město začít hledat projektanta. Výběrové řízení na zhotovitele projektové dokumentace plánuje radnice vypsat začátkem nadcházejícího roku.

"V roce 2025 by měla být uzavřena smlouva s projekční firmou, která bude muset projektovou dokumentaci dokončit v roce 2026. Poté začne povolovací proces, který by měl být o rok později dokončen. V roce 2027 by mělo být vypsáno výběrové řízení na zhotovitele a stavba by v ideálním případě měla být v roce 2027 také zahájena," řekl Salonkám Lukáš Řádek. Ten odhaduje, že rekonstrukce vyjde na zhruba 300 milionů korun. Přesnější odhad ale dá městu až projektová dokumentace.

Na náměstí bude více zeleně, ubydou naopak parkovací místa

Už z dříve zveřejněných vizualizací je jasné, že největší plánovanou změnou je zrušení velkého parkoviště uprostřed náměstí. Podle náměstka Řádka reflektuje architektonická studie mnohé návrhy, které vzešly z řad veřejnosti během participativního procesu k Velkému náměstí. „Tou suverénně nejčastější připomínkou občanů bylo to, že na náměstí je příliš mnoho aut. Po revitalizaci bude na Velkém náměstí méně aut, bude tam naopak více zeleně a vodních prvků. Povrch bude sjednocen do žulové dlažby, která bude umožňovat i pohodlnou jízdu na kole nebo chůzi v dámských lodičkách,“ prozradil Řádek. Na Velkém náměstí má vzniknout také speciální systém zavlažování a mlžení, který je založený na koloběhu dešťové vody.

Zřejmě nejvíc diskutovanou částí studie jsou parkovací místa. Současný počet 230 parkovacích míst, která jsou zejména ve středu náměstí, by se měl nově snížit na 65 míst na jižní a severní straně náměstí. Střed náměstí by měl patřit chodcům a měl by být místem pro veřejné aktivity. Redukci parkovacích by měla pomoci zmírnit rekonstrukce Komenského ulice, která je taktéž součástí nové studie. "V Komenského ulici by mělo přibýt zhruba 90 kolmých parkovacích míst," uvedl už na začátku roku architekt Jaromír Chmelík. Připomněl, že v minulých letech vznikly u Velkého náměstí také dva parkovací domy v Regiocentru Nový pivovar a v Gayerových kasárnách s osmi stovkami míst. "Nedochází k úbytku parkovacích míst v centru města, ale k jejich reorganizaci," doplnil další architekt Jiří Krejčík.

Snížení počtu parkovacích míst přímo na náměstí hájí i investiční náměstek primátorky Lukáš Řádek. "Historické centrum Hradce Králové je unikátní v tom, že má poměrně velkou nabídku pro parkování. Snížení počtu parkovacích míst bude nezbytné, ale zároveň přiměřené, aby se dosáhlo lepšího vyvážení potřeb veřejného prostranství historického centra, místních rezidentů, podnikatelů a zásobování. Díky plánované rekonstrukci Komenského ulice se navíc vytvoří nové parkovací kapacity, které pomohou vyvážit omezení na náměstí," uvedl investiční náměstek primátorky.

Auta budou moct jezdit po náměstí maximálně dvacítkou

Velké náměstí by se po plánované revitalizaci mělo stát sdílenou zónou. „Sdílená zóna je druh dopravního režimu, ve kterém není upřednostněna žádná forma dopravy. Chodci, cyklisté i automobily jsou si rovni. Vznikne tak otevřený prostor a příjemná zóna pro návštěvníky Velkého náměstí. V návrhu je kladen důraz na bezbariérovost celé plochy náměstí, vše se odehrává tak, jak to bylo historicky, celé náměstí bylo jednotnou vydlážděnou plochou,“ uvedl jeden z autorů nového konceptu studie architekt Jiří Krejčík. Oproti dřívějším úvahám město nakonec upustilo od myšlenky, že by ulice V Kopečku zůstala pro automobilovou dopravu zcela uzavřená. Ulice bude fungovat v režimu sdílené zóny, zmizí tak úzké chodníky a nevzhledná zábradlí. Nově obousměrná naopak bude Mýtská ulice na druhé straně historického centra. To by mělo umožnit i návrat zelené linka MHD na Velké náměstí.

Proti plánované rekonstrukci se veřejně postavili někteří podnikatelé z Velkého náměstí. Přesně před rokem vznikla petice nazvaná Za zachování života na Velkém náměstí. "Bez možnosti dopravní obsluhy a přístupu na Velké náměstí přestane historické centrum prosperovat a stane se místem duchů," stojí v petici, kterou podepsalo přes 200 lidí. Podle zástupce petentů Karla Pohnera by problém vyřešilo vybudování podzemního parkoviště tak, jak o něm uvažovalo minulé vedení města. To současné pod vedením primátorky Pavlíny Springerové (HDK) ovšem tuto variantu opakovaně odmítlo.

Podle primátorky zkušenosti z míst, kde dostali přednost lidé před auty, obavy podnikatelů nepotvrzují. "Nikde se nepotvrdilo, že by podniky bankrotovaly. Je možné, že dojde ke změně klientely jejich podniků. Ale transformace náměstí je nutná, pokud z něj nechceme mít tepelný ostrov a ostudné parkoviště," řekla Springerová. Jednání s rezidenty a podnikateli budou podle ní nadále pokračovat. "Samozřejmě víme, že jsou na revitalizaci náměstí i opačné názory. Jak ale vnímám náladu například v KMS historický střed, tak drtivá většina lidí tento projekt podporuje a bavíme se pouze o jednotlivcích, kteří jsou proti," uvedla primátorka. Optimistický zůstává i její investiční náměstek. "Máme spoustu ponaučení z minulosti a věřím, že máme i velmi kvalitní návrh. Myslím si, že je v zájmu všech Hradečáků, aby se Velké náměstí konečně zrekonstruovalo," zakončil Řádek.

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: ARN studio s.r.o. – architekti chmelík & partneři s.r.o.