Pondělí

31. března 2025

Nyní

8ºC

Zítra

11.3ºC

Svátek má

Kvido

Na krajských silnicích se prostavěla více než miliarda

9. ledna 2020

Kvalita silniční sítě v Královéhradeckém kraji se neustále zvyšuje. Hejtmanství prostřednictvím společnosti ÚDRŽBA SILNIC Královéhradeckého kraje a. s. investovalo v roce 2019 do oprav a rekonstrukcí komunikací více než jednu miliardu korun. Mezi ty nejvýznamnější akce patří dlouho očekávaná výstavba mostu ve Svinarech nebo přeložka silnice z Robous do Valdic. Podobně štědrý by v tomto ohledu měl být i rok 2020.

„Do obnovy krajské silniční sítě, tedy silnic II. a III. třídy a mostů, dáváme už třetí rok přes miliardu korun, což je více než dvojnásobně oproti předchozímu období,” říká 1. náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Martin Červíček.

Nastává tak trochu paradoxní situace. I kdyby kraj chtěl do svých komunikací investovat ještě více peněz, tak to není technicky reálné. „Současný objem rekonstrukcí krajských komunikací a silnic I. třídy, které jsou ve vlastnictví státu, je na hranici možností propustnosti komunikací při uzavírkách a následných objížďkách. Průjezd Královéhradeckým krajem v letních měsících je již dnes na některých místech od uzavírky k uzavírce. Zvýšení jejich počtu by mohlo kraj paralyzovat,” míní Martin Červíček.


II/295 Špindlerův Mlýn, skalní svah U Přehrady.

Servis kolem silničních staveb pro hejtmanství kompletně zajišťuje společnost ÚDRŽBA SILNIC Královéhradeckého kraje a. s. V roce 2019 se v rámci 38 projektů zrekonstruovalo 80 kilometrů silnic a 14 mostů. „Kromě velkých rekonstrukcí jsme zajistili ještě souvislé opravy 20 kilometrů silnic a pokládku mikrokoberců na 38 kilometrech. Celkové náklady na tyto opravy dosáhly 125 milionů korun, což je nejvíce v historii,” zmiňuje ředitel silničářů Jiří Brandejs.

Královéhradecký kraj využívá k financování komunikací několik zdrojů. Stěžejní jsou prostředky z vlastního rozpočtu, z něhož se do rekonstrukcí silniční sítě dalo více než 222 milionů korun. „Nejvýznamnější stavbou financovanou z krajských peněz byl most ve Svinarech, který jsme v květnu otevřeli po více než dvou letech,” připomíná Martin Červíček klíčový projekt za 78 milionů korun.


III/3008 Zábřezí Třebihošť.

Důležitým pramenem je také Integrovaný regionální operační program (IROP). „Z něj byla financována například přeložka silnice II/286 z Robous do Valdic. Letos zde bylo prostavěno 85 milionů korun z celkových více než 200 milionů,” uvádí Jiří Brandejs. Dalších téměř 50 milionů z IROPu se letos prostavělo na silnici II/326 z Nového Bydžova do Myštěvsi a stejně tak na silnici II/300 z Prkenného Dolu přes Žacléř do Královce.

S opravami silnic v Orlických horách, na Broumovsku a na Náchodsku za více než 178 milionů korun zase velmi pomohl operační program Interreg V-A Česká republika - Polsko. K dalším zdrojům patří Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a Operační program životního prostředí.


III/320 Přepychy - Záhornice.

V nastaveném trendu budou silničáři pokračovat i v roce 2020. V plánu mají začátek 10 úplně nových staveb za více než půl miliardy korun. K tomu budou dokončovat dvanácti projektů z minulého roku za podobnou částku. Proinvestovat by se tak na silnicích a mostech mělo 1,039 miliardy korun s DPH. „Investice ve výši minimálně jedné miliardy korun ročně jsou naprosto nezbytné pro to, aby se kvalita silniční sítě plošně zlepšovala,” dodává Martin Červíček.

Kutnohorská 59, 500 04 Hradec Králové – Plačice
Tel.: 495 540 211, Fax: 495 533 973
E-mail: uskhk@uskhk.eu
www.uskhk.eu