Nechceme u nás tranzitní dopravu ani velké parkoviště, brojí lidé z Plotišť
21. března 2024

O Severní tangentě, která má z Hradce Králové odklonit tranzitní dopravu mířící například z dálnice D11 od Prahy směrem do Kvasin, se hovoří již mnoho let. Společně s Jižní spojkou má vytvořit třetí hradecký okruh a ulevit dopravně přetíženému krajskému městu. K realizaci 14 kilometrů dlouhé Severní tangenty, která má vést od hradeckých Plotišť až k Třebechovicím pod Orebem, je ještě poměrně daleko. "Když pánbůh dá, bude Severní tangenta postavená za 10 let," uvedl na středeční veřejné schůzi na dotaz jednoho z občanů hlavní architekt města Petr Brůna.
Jenže zatímco na stavbu samotné Severní tangenty si Hradečáci ještě dlouhé roky počkají, realizace její nulté etapy se pomalu začíná připravovat. ŘSD plánuje postavit od okružní křižovatky u ČKD novou asi kilometr dlouhou silnici včetně mostu, po kterém řidiči přejedou železniční trať. Úrovňový přejezd v Plotištích, přes který denně projede přes 14 tisíc aut, silničáři zruší, protože je podle Správy železnic křížení trati z Hradce Králové na Turnov se silnicí I/33 rizikové. Nová silnice povede od kruhové křižovatky u ČKD paralelně se stávající státovkou v poli o kousek blíž k Hradci. Po asi 1100 metrech se napojí na stávající silnici I/33, kam se o kus dál v budoucnu napojí i Severní tangenta.
Na nultou etapu má od konce loňského roku ŘSD platné územní rozhodnutí. Samotná stavba by měla začít v roce 2027, hotová by měla být do dvou let.
Severní tangenta nepovede až k dálnici, auta budou muset přes kruháč u ČKD
Severní tangenta by v budoucnu měla odlehčit i Plotištím. Vždyť jen po Koutníkově ulici nyní projíždí ve směru do města přes 16,5 tisíc aut denně. Pokud vznikne Severní tangenta, podaří se tento stav do budoucna stabilizovat a kamionů by mělo dokonce ubýt. Bez tangenty by se ale počet do roku 2040 zvýšil podle dopravních modelů o dalších 10 tisíc denně. Se samotnou tangentou ovšem místní problém nemají. Aktivizují se kvůli tomu, že tangenta od letiště nepovede rovně za areálem ČKD až k dálniční mimoúrovňové křižovatce, ale napojí se na silnici I/33. Tranzitní doprava ze Severní tangenty se tak přiblíží výrazně blíž k Plotištím.
"Opakovaně nám bylo slibováno, že Severní tangenta bude zapuštěna do dálniční okružní křižovatky. My nejsme proti Severní tangentě, ale píchněte ji do dálnice a bude od toho pokoje," vysvětloval zástupce města a ŘSD na středeční schůzi bývalý předseda KMS Plotiště Vlastimil Novotný. Zástupci radnice ovšem tvrdí, že napojení tangenty na silnici I/33 není jejich rozhodnutím. "V územním plánu máme dokonce územní rezervu za ČKD kvůli možnému propojce k dálnici. Opakovaně jsme za tu propojku bojovali, ale stanovisko ministerstva dopravy je takové, že trasování musí jít přes okružní křižovatku u ČKD. Nemůžeme ignorovat požadavek ministerstva dopravy. Byli bychom rádi, kdyby k propojce v budoucnu došlo, ale v tuto chvíli to není možné a za město musím říct, že iv této variantě bez propojky k dálnici musíme Severní tangentu podporovat," argumentoval nespokojeným obyvatelům Plotišť hlavní architekt města Petr Brůna.
Nový územní plán počítá u Plotišť s velkým parkovištěm pro auta i kamiony
Ještě větší rozčarování vzbuzuje u obyvatel Plotišť fakt, že v novém územním plánu Hradce Králové, který by měl vejít v platnost za dva roky, je část současné zemědělské půdy přeměněna na parkovací plochu. Jedná se o plochu budoucím nadjezdem přes železniční trať naproti areálu ČKD. Ve výřezu z návrhu nového územního plánu vidíte toto území světlejšími šedivými barvami. Od Plotišť odděluje parkovací plochu úzký pás zeleně.
"Těmito záměry přivádíte tranzitní dopravu k Plotištím," řekl na veřejné schůzi městský zastupitel za Piráty z hradeckých Plotišť Jan Zeman. Další lidé se pídili po důvodu, proč má orná půda nejvyšší kvality ustupovat velkému parkovišti pro 400 osobních a zhruba 50 nákladních aut. "Záměr, dnes projednáváme, není žádnou novinkou, se kterou přišlo současné vedení města. Oproti návrhu v roce 2016 byly ty zabrané plochy zemědělské půdy výrazně zredukovány. Jediná, která zůstává, je záchytné parkoviště naproti rozvíjejícímu se areálu ČKD," vysvětloval diskutujícím náměstek primátorky Adam Záruba (Změna pro Hradec). Ten také připomněl, že kamiony nemají ve městě a jeho okolí žádné větší odstavné parkoviště poté, co jim zakázalo parkování na parkovišti Flošna v centru města.
Jenže proč právě u nás, ptají se i nadále lidé z Plotišť? Přestože není vytvořeno parkoviště na pořadu dne a zástupci města i ŘSD odmítli, že by ho právě oni měli financovat, už jen možnost jeho vybudování místní děsí. U Severní tangenty byly totiž prý dříve také ujišťováni, že se k Plotištím vůbec nepřiblíží.
Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Tomáš Kulhánek, ŘSD, MMHK