Úterý

17. září 2024

Nyní

15.2ºC

Zítra

23.3ºC

Svátek má

Naděžda

Někteří senioři situaci nerozumí, říká ředitelka domova pro seniory

11. dubna 2020

Ohroženou skupinou při epidemii koronaviru jsou senioři. Mnoho z nich je v této těžké době odkázáno na pomoc rodiny nebo sociálních služeb. Nezbytné restrikce se dotkly i domovů pro seniory, které se pro okolí prakticky uzavřely. Život uvnitř ale koronavirus tolik nepoznamenal. „Jediným vážným omezením je to, že se klienti nemohou vidět s blízkými,” říká Daniela Lusková, ředitelka královéhradeckého Domova U Biřičky, kde pečují od 340 dědečků a babiček.

Co všechno jste museli v souvislosti s epidemií koronaviru změnit?
Pečovatelé, kuchaři, sestry a další kolegové dělají svoji práci tak, jako jindy. Dámy a pánové, kteří u nás žijí, zatím v objemu poskytovaných služeb nepocítili změnu. Jediným vážným omezením je, že se nemohou vidět se svými blízkými a vyjít mimo areál.

Jak restrikce dopadly na vás jako ředitelku a vůbec vedení domova?
Pro management znamená tato událost přechod do režimu krizového řízení, ve kterém pracujeme prakticky od začátku března, neboť jsme měli informace včas a podle toho připravili základní krizový plán. Ten je stále živý a měníme ho podle situace. Zákaz návštěv a používání roušek jsme přijali ještě před nařízením vlády.

Jak jste na tom s tolik diskutovanými ochrannými pomůckami?
Jsme velká organizace o 340 klientech a 230 zaměstnancích, proto si nemůžeme dovolit nemít zásoby. Zpočátku jsme žádný materiál zvenku nedostali. Sami jsme si za šílené peníze sehnali další roušky a našli si dodavatele 500 litrů desinfekce, kterou jsme si i sami dopravili. Naši zaměstnanci okamžitě dostali veškerý zdravotnický materiál. Zároveň probíhá přísná kontrola zdravotního stavu u každého, kdo do zařízení vstoupí, od zaměstnanců po dodavatele. Nutno říci, že všichni k opatřením přistupují s respektem, ráno u toho bývá i velká sranda.

Povídejte…
Najednou komunikujeme očima, když máme ústa přikrytá, nějak nás to všechny stmeluje a vládne dobrá nálada. Zřídili jsme také podnikové hlídání dětí, což je možnost, jak udržet alespoň některé maminky v práci.

Jak změny přijímají klienti?
Dámy i pánové jsou klidní, sledují televizi, navíc řada z nich situaci vůbec nerozumí, protože jsou izolovaní a odtržení od reality. Všichni každý den procházejí kontrolou zdravotního stavu a případných symptomů onemocnění COVID-19. Kontakt s rodinami je zajištěn především přes telefony, máme i notebook a Skype na videohovory.

Jaký mají teď program, když nemohou ven a ani se setkat s blízkými?
Veškeré aktivity podnikáme v malých skupinách, jinak je program jako jindy. Jídlo, základní péče, televize a vydatný spánek.

Pomáhají vám v těchto náročnějších časech dobrovolníci
Dobrovolníci se hlásí, zejména studenti škol, kteří nyní sedí nevyužití doma. Kapacity jsou však i tak omezené, nebereme každého a vybíráme si mezi nimi. Jsme vděční i pomocníkům zvenku, kteří nám nosí ušité roušky. Naopak balíčky pro klienty nepřijímáme, protože je to riziková cesta pro zavlečení viru.

David Záruba
david@salonkyhk.cz
Foto: archiv Domova U Biřičky