Úterý

17. září 2024

Nyní

15.2ºC

Zítra

23.3ºC

Svátek má

Naděžda

Nová lávka u Aldisu už spojila oba břehy, otevřít se má v březnu 2023

18. května 2022

Lávka pro pěší a cyklisty přes Labe v lokalitě Aldis, kterou město buduje od loňského září, již spojila oba břehy. Dílo o délce 103 metrů by stavbaři měli dokončit v zimě, lidem by lávka měla začít sloužit začátkem března 2023. Novinářům to dnes na stavbě lávky řekli zástupci města a stavební firmy SMP CZ, která lávku za 162 milionů včetně DPH staví. Lávka propojí centrum města s lokalitou Aldis. Hradec si od ní slibuje větší oživení Aldisu a Smetanova nábřeží.

„Stavba této lávky přinese všem chodcům a cyklistům, kteří putují po Hradci, několik nedocenitelných výhod. Využívat budou moci kratší a především bezpečnější spojení ze Smetanova nábřeží do lokality Aldis. Domnívám se, že tuto věc ocení také maminky na procházce s dětmi nebo s kočárky,“ vysvětluje primátor Alexandr Hrabálek (ODS).

Kromě toho by mělo dojít k oživení lokality Aldis a Smetanova nábřeží, které mají velký, ale ne zatím tolik využitý potenciál. „Na Smetanově nábřeží vznikne příjemná odpočinková zóna, kde přibydou nové lavičky. Stejně tak lokalita Aldis se postupně rozvíjí, a já věřím, že přitáhne hodně návštěvníků. Už se těším, až tady budu chodit s vnoučátky,“ pokračuje primátor.

Stavbu lávky zajišťuje stavební společnost SMP CZ. „Na podzim loňského roku jsme měli hotovou spodní stavbu a v zimě byla zahájena montáž ocelové konstrukce. Již byla namontována také hlavní nosná lana, ale k jejich předpětí dojde až téměř ke konci stavby. V následujících dnech dokončíme montáž segmentů z vysokohodnotného betonu (UHPC), celkem se jedná o 39 dílců o hmotnosti přibližně osm tun,“ popisuje vedoucí projektu ze společnosti SMP CZ Viktor Stržínek.

Právě díky včasnému zajištění tohoto stavebního materiálu může stavba pokračovat podle plánu. „Materiál UHPC umožňuje použití velmi subtilních prvků a zaručuje také dlouhou trvanlivost. Výroba takto tvarově složitých segmentů je časově velmi náročná a nyní se ukázalo jako správné, že jsme je nechali vyrobit s dostatečným časovým předstihem. Díky tomu můžeme plynule pokračovat a nemusíme se obávat přerušení dodávek,“ doplňuje Stržínek.

V letních měsících bude probíhat zalévání spár mezi segmenty a později začnou stavbaři montovat také ocelové zábradlí. Jakmile se lávka dokončí, přesunou se stavební práce na její vstupní části. „Předpolí na Smetanově nábřeží bude mít vstup na lávku ozvláštněný, uprostřed povede rovná mírně stoupající stezka a po obou jejích stranách pak bude menší schodiště. Druhá strana lávky, tedy u Collinovy ulice, bude plynule navazovat na danou lokalitu,“ uvádí náměstek primátora pro oblast městských investic Jiří Bláha (ODS). Město také plánuje lávku ošetřit antigraffitovým nátěrem.

Stavebně by měla být dokončena v závěru letošního roku, poté bude následovat kolaudace. „Samozřejmě nedokážeme říct, jak dlouho bude kolaudace trvat, ale ze zkušenosti odhadujeme, že by vše mělo být dotaženo během dvou měsíců. Znamená to tedy, že první chodci a cyklisté by mohli na lávku zavítat začátkem jara,“ upřesňuje Bláha.

Cena lávky činí 161,8 milionu korun včetně DPH, téměř dvě třetiny této částky ale město plánuje pokrýt z dotace. Poskytnuta bude v rámci Integrovaného regionálního operačního programu prostřednictvím ITI Hradecko-pardubické aglomerace. „O dotaci jsme zažádali v srpnu 2020 a v tuto chvíli máme rozhodnutí o poskytnutí dotace, dle kterého můžeme získat až 102,7 milionů korun. O první platbu bychom rádi zažádali během následujících letních měsíců, o tu další pak v průběhu příštího roku,“ uvádí náměstkyně primátora pro oblast dotací Monika Štayrová (za ANO). Podle zástupců stavební firmy by nová lávka měla v Hradci Králové sloužit dalších 100 let. 

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Tomáš Kulhánek