OBRAZEM: Mileta den před startem. V úterý začnou velká dopravní omezení
1. dubna 2024

V úterý ráno to vypukne. Roky očekávaná rekonstrukce frekventované křižovatky Mileta na hradeckém okruhu začíná zítra 1. etapou. Stavbaři už na křižovatce pracují od začátku března, dosavadní přípravné práce ale byly pouze maličkost oproti tomu, co začne na Miletě nyní. Od úterý se totiž pro řidiče uzavře Hradecká ulice v úseku od Milety po přechod pro chodce k Univerzitě Hradec Králové. Řidiči se z Hradecké ulice nedostanou ani k Farmaceutické fakultě Univerzity Karlovy nebo Speciální školy Hradec Králové. Objízdná trasa vede z Brněnské ulice, kde řidiči musí zahnout do Botanické ulice a kolem Pajkrovy flošny dojedou do ulice Akademika Heyrovského nebo 17. listopadu.
Ze Zborovské ulice směrem do centra města tak řidiči i cestující v MHD budou muset využít objízdnou trasu. Nabízí se objížďka, kterou budou využívat řidiči autobusů. Na Miletě odbočí do Sokolské ulici a přes okružní křižovatku v Brněnské ulici dojedou a na Moravský most a zastávku Zimní stadion. Řidičům osobních aut nicméně policisté doporučují vyhnout se Miletě úplně. V takovém případě by mohli lidé z největšího hradeckého sídliště najet na Brněnskou ulici už o obchodního centra Futurum.
Od 2. dubna přestavba Milety dočasně změní trasy mnoha linek městské hromadné dopravy. Část zastávek bude na jiných místech. V současnosti křižovatkou projíždí osm denních, dvě školní a čtyři noční linky. Kvůli přestavbě Milety se změny dotknou hned 13 z nich. Jedinou linkou MHD nedotčenou stavbou bude linka číslo 51. Křižovatkou totiž projíždí jednosměrně od fakultní nemocnice směrem do Třebše a nevynechá tak žádnou zastávku. Už během března dělníci demontovali trolejové vedení v okolí Milety. Na lince číslo 1 proto začaly jezdit autobusy.
Další novinkou, na kterou si budou muset zvyknout řidiči, bude uzavření výjezdu z Benešovy třídy kolem krajské záchranky směrem k Miletě. Hned v 1. etapě stavbaři vybudují zcela nové napojení Benešovky, odkud dosud lidé jezdili po panelové cestě. "Vlastní napojení Benešovy třídy bude provedeno do května příštího roku, nicméně bude muset být uzavřené po celou dobu výstavby křižovatky Mileta – ve druhé etapě se podél Zborovské ulice bude provádět horkovod a ve třetí etapě se bude provádět zbývající přilehlá polovina Zborovské ulice," vysvětlil nedávno na veřejné schůzi KMS Moravské Předměstí - sever s vedením města investiční náměstek primátorky Lukáš Řádek (TOP 09). Z Benešovy třídy rovnou k Miletě tak neprojedete až do konce roku 2026. Vedle nového napojení Benešovky k Miletě vyroste také nový supermarket Kaufland. V letošním roce se ale podle všeho ještě stavět nezačne. Investor plánuje dokončit jeho výstavbu souběžně s dokončením křižovatky Mileta. Tedy na konci roku 2026. Kvůli uzavření propojky z Benešovky také už nyní funguje nový výjezd záchranářů, který vede rovnou do Zborovské ulice.
Další dopravní novinka se týká okolí fakultní nemocnice. Vjezd a výjezd do nemocnice ze Zborovského ulice zůstává zachován. Nově se ale změní jednosměrka na místní komunikaci vedoucí podél areálu nemocnice. "Kromě stávajícího vjezdu do Fakultní nemocnice Hradec Králové od ulice Zborovské, bude možné nově najet i od mostu u soutoku odbočením za zastávkou MHD Fakultní nemocnice na komunikaci, která bude z části jednosměrná," vysvětluje změnu policejní mluvčí Iva Kormošová.
Největší část řidičů jezdí přes Miletu rovně po městském okruhu. Pro ně sice zůstane průjezd zachován, auta ale budou jezdit jen vnější částí okruhu jedním pruhem v každém směru. Stavbaři už připravili přejížděcí místa středového pásu mezi vnějším a vnitřním jízdním pásem okruhu.
Na omezení se kromě řidičů musí připravit i cyklisté a pěší. Staveniště v okolí Milety bude pro obě skupiny zcela uzavřené. Cyklistům, kteří jsou zvyklí využívat cyklostezku podél silničního okruhu v úseku od mostu u soutoku po okružní křižovatku Na Kotli, doporučena trasa podél Orlice. Pro pěší je zřízený nový přechod přes silniční okruh u čerpací stanice OMV, druhé místo pro přecházení je stávající přechod u zastávek MHD v blízkosti mostu u soutoku. Obchozí trasy pro pěší vedou podél fakultní nemocnice a severní částí Moravského Předměstí, kampusem UHK a areálem speciálních škol.
Kompletní rekonstrukce jedné z nejfrekventovanějších křižovatek ve městě se uskuteční ve třech etapách. První etapa potrvá do konce dubna 2025. Druhá je plánovaná od května příštího roku do dubna 2026 a poslední třetí až do konce prosince 2026. Celkově vyjde rekonstrukce na více než 634 milionů korun včetně DPH. Hlavním investorem je ŘSD, na rekonstrukci se podílí také město Hradec Králové a Královéhradecký kraj.
Po dokončení stavebních prací vzniknou tři nové odlehčovací bypassy pro přímé odbočení doprava, nové zastávky MHD, pod křižovatkou povedou čtyři podchody pro chodce a cyklisty, které jim nabídnou obousměrné bezkolizní propojení mezi Moravským Předměstím a centrem Hradce a výrazně tím zvýší i propustnost křižovatky pro automobilovou dopravu.
Projekt proměny Milety počítá v dalších etapách také s vybudováním další křižovatky, tzv. malé Milety, která nahradí stávající napojení fakultní nemocnice a výjezd z Benešovy třídy. To nakonec přinese lepší příjezd k nemocnici a otevře důstojné a kapacitně odpovídající vyústění Benešovy třídy, na které tento městský bulvár čeká dlouhá desetiletí.
Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Tomáš Kulhánek, Město Hradec Králové