Pozor na umělecká falza! Unikátní výstava Originál? si na ně posvítila
2. října 2021

A právě tímto fenoménem se nyní zabývá aktuální a unikátní výstava v Galerii moderního umění (GMU) v Hradci Králové nazvaná Originál? Umění napodobit umění. „Výstava, která je letošním největším projektem galerie, se věnuje nejen tomu, co všechno v umění můžeme považovat za originál, ale především problematice falzifikace a padělání uměleckých děl od první poloviny 20. století do současnosti. Přesněji řečeno: různým způsobům, jak falza vznikají a jaké různé rafinované metody k tomu falzifikátoři používají,“ vysvětlila smysl expozice produkční výstav galerie Judita Kožíšková.
Výstava je metodicky rozdělena do šesti hlavních částí podle zvolené techniky, postupu či způsobu vytváření falz. Jednotlivé oddíly jsou zastoupeny soubory obrazů, kreseb, grafických listů a plastik, fotografiemi, konceptuálními díly a novými médii. Mimo hlavní oddíly se zvolenému tématu věnují i dvě speciální části výstavy. První představí strategii současného umění – apropriaci, kdy si autoři přivlastňují styl či konkrétní díla pro vytvoření vlastních, originálních prací.
Do expozice bylo zapůjčeno nejvíce děl v historii výstav hradecké GMU. Díla zapůjčili soukromí sběratelé, velmi se na ni podílejí i rozmanité galerie v republice. „Vůbec největším zapůjčitelem uměleckých děl je ale Kriminalistický ústav Policie České republiky. Ten totiž disponuje sbírkou více než 60 falz, která využívá ke studijním účelům,“ prozradila Kožíšková
Padělání umění se v poslední době velmi rozmohlo, což potvrdil na vernisáži přítomný ředitel Kriminalistického ústavu policie Ľuboš Kothaj. „Falzifikátů samozřejmě neubývá. Abychom mohli provádět zkoumání, potřebujeme srovnávací studijní materiál. Falza, která k tomu vlastníme, propadla státu a my jsme o ně požádali. Ideální k zachování originálu před falzifikací by podle mě bylo, kdyby v něm autor zanechal trochu své krve nebo v malbě zanechal svůj otisk prstu,“ řekl ředitel.
Koncepčně náročná výstava vznikla spoluprací tří kurátorů galerie Petry Příkazské, advokáta Františka Vyskočila a ředitele galerie Františka Zachovala. „Hlavní inspirací k představení problematiky falz je povinnost naší paměťové instituce schraňovat současné umění a vytvářet sbírku moderního umění. Problém je v tom, že mnozí umělci už nejsou a v privátních prodejích je řada padělků. My kupujeme od současných umělců přímo z ateliéru nebo přes galerie a jsme obezřetní, protože hospodaříme s veřejnými prostředky. Nemůžeme si tedy dovolit, zakoupit nějaké falzum,“ vysvětlil Zachoval.
Podle kurátorky Petry Příkazské je velmi těžké, aby se odborný kurátor přiznal k tomu, že se spletl a jeho omylem bylo zakoupeno falzum, které přišlo na desítky a někdy i stovky tisíc korun. „Následuje potom ztráta cti, hanba a stud. Myslím ale, že tato výstava je jakýmsi očistným projektem, který umožní se přestat schovávat za to, že nic takového neexistuje. Domnívám se, že většina sběratelů nějakou zkušenost s falzifikátem má,“ uvedla kurátorka.
Advokát a kurátor Vyskočil jí doplnil tím, že výstava splácí velký dluh uměnímilovné veřejnosti. „Do hloubky a velice široce se totiž zabývá otázkou širokého spektra porušování autorských práv. Pokud výstava přispěje k tomu, aby si veřejnost při nákupu uměleckých děl dávala větší pozor, tak splní svůj účel.“ Na vernisáži výstavy byl rovněž osobně přítomen ministr kultury Lubomír Zaorálek.
„Musím ocenit, že galerie vykopla téma, které tu už nějakou dobu visí ve vzduchu. A proč je to aktuální téma? Protože falzifikátů velmi přibývá, takže je zde zřejmě řada falzifikátorských dílen. Problémy vznikají nejen pro státní instituce, ale hlavně pro soukromé osoby, které chtějí umělecká díla kupovat. Proto je tato výstava podle mě mimořádně důležitá a inspirativní,“ dodal ministr kultury. Velmi zajímavá výstava ve čtvrtém patře GMU potrvá do 27. února příštího roku.
Hynek Šnajdar
hynek@salonkyhk.cz