Středa

2. dubna 2025

Nyní

15.4ºC

Zítra

16.8ºC

Svátek má

Erika

Stavba dálnice D35 z Hradce do Sadové začne nejpozději do konce září

4. července 2024

Stavba dálnice D35 z Hradce Králové do Sadové je zase o něco blíž. Sedm a půl kilometru dlouhý úsek postaví za 1,63 miliardy korun bez DPH sdružení firem MI Roads, Doprastav a Duna Aszfalt. O vítězi výběrového řízení na zhotovitele informoval na síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. ŘSD má na stavbu pravomocné stavební povolení, zahájení stavby plánuje ještě ve třetím čtvrtletí letošní roku po dokončení archeologického průzkumu. První řidiči by se po novém dálničním úseku měli projet v roce 2027.

"Na stavbu je vydáno stavební povolení v právní moci a vykoupeny všechny pozemky. Aktuálně se dokončuje archeologický výzkum," uvedl Mátl. Sdružením nabídnutá cena je na úrovni 67 procent předpokládané ceny před soutěží.

Od loňského listopadu ŘSD na trase D35 buduje navazující úsek mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou. Hotový má být do konce roku 2025. Aby úsek nekončil u Sadové v polích a řidiči jej mohli využívat, bude muset sdružení MI Roads prioritně vybudovat zhruba kilometrový úsek u Sadové. Dálnice D35 Hořice - Sadová se tím bude moci u Sadové provizorně napojit na silnici první třídy I/35.

V trase D35 mezi Sadovou a Plotištěm archeologové objevili na konci června zřejmě nejdelší pravěkou mohylu v Evropě. Pohřební mohyla o délce kolem 190 metrů s maximální šířkou 15,1 metru z doby kultury nálevkovitých pohárů datované do čtvrtého tisíciletí před naším letopočtem byla objevena na rozhraní katastrů obcí Dlouhé Dvory a Lípa.

Proti stavebnímu povolení daly rozklad obec Všestary na Hradecku a dva občané. Jejich námitky se týkaly zejména hluku z budoucí dálnice v místní části Bříza a nedostatečných protihlukových opatření. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v dubnu jejich rozklady zamítl a potvrdil stavební povolení vydané loni v říjnu ministerstvem dopravy. Mátl dříve uvedl, že v případě budoucího překročení hlukových limitů je ŘSD připraveno protihlukové stěny u Všestar dostavět.

V současnosti se v Pardubickém a Královéhradeckém kraji buduje několik úseků D35, na zahájení čeká ještě část z Litomyšle do Janova. Jako poslední by se měly budovat úseky Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje. Hotové by měly být podle současných představ v roce 2029. Úsek z Úlibic na Jičínsku do Turnova, který vede přes Český ráj, nebude ŘSD stavět jako dálnici, ale jako přeložku silnice I/35. Vyhne se obcím a bude mít dva pruhy s případným třetím pruhem ve stoupání.

Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Bude severní alternativou k přetížené dálnici D1. Vláda její vybudování označuje za prioritní. Po dokončení bude D35 s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. Zatím je z D35 hotových několik vzájemně nepropojených částí.

(kul, čtk)
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
foto: Michal Fanta, UHK