Údržba silnic není jen o sypačích, ale i o přípravě a dozoru staveb
6. ledna 2025 Komerční sdělení

Nedávno skončila silniční stavební sezóna. Jaká byla z pohledu krajských silnic v Královéhradeckém kraji?
V loňském roce naše společnost zajišťovala pro Královéhradecký kraj celkem 52 staveb, rekonstruováno bylo 55 kilometrů silnic a 15 mostů v celkové hodnotě 969 milionů korun. Mimo jiné se podařilo vysoutěžit a zahájit jednu z největších staveb Královéhradeckého kraje, a to přeložku silnice II/303 Běloves – Velké Poříčí, která bude navazovat na obchvat města Náchod. Jedná se o 3,6 kilometru nové silnice ve vysoutěžené hodnotě 445 milionů korun. Při tak velkém množství staveb se všechny neobešly bez komplikací, a to jak technických, kdy se objevily skutečnosti, které projektová dokumentace nepředpokládala, tak i přístup některých zhotovitelů.
Zima je v plném proudu a s ní i obvyklé otázky, zda silničáře nezaskočila. Jak jste na zimu v Královéhradeckém kraji, v němž se nachází i horské oblasti, připraveni a jak zatím průběh letošní zimy z pohledu situace na silnicích hodnotíte?
Musím říct, že nás tyto „řeči“ velmi mrzí. Naše společnost se velmi pečlivě připravuje na zimní období už od letních měsíců, kdy zpracováváme na další zimní období Plán zimní údržby. Ten do 9. září odevzdáváme našim investorům, Královéhradeckému kraji a Ředitelství silnic a dálnic. Dále se naváží posypový materiál, jak sůl, tak inertní materiály. Postupně naplníme naše skladové kapacity pro sůl ve výši 23 tisíc tun. Máme připravenou techniku, 108 sypačů, 42 nakladačů, 8 sněhových fréz a 100 traktorových radlic. Na 15 dispečerských pracovištích, která jsou v provozu 24 hodin denně, se střídá 85 dispečerů. Sypače řídí 230 řidičů, kteří udržují celkem necelých 3600 kilometrů silnic I., II. a III. třídy a jsou v případě potřeby připraveni k okamžitému výjezdu. Všechny udržované komunikace v Královéhradeckém kraji máme rozdělené do třech skupin, které obvykle kopírují třídu silnice. Ale není to vždy pravidlem, některé důležité komunikace nižší kategorie jsou zařazeny do vyšší. Každá skupina má svůj časový limit, během kterého silničáři musejí od výjezdu posypového mechanismu stihnout zmírnit závady vzniklé nepříznivým počasím. U první skupiny to jsou 3 hodiny, u druhé 6 a u třetí 12 hodin.
Globální oteplování se projevuje i na průběhu zimního období. Poslední zimy už nejsou tak tuhé jako před 25 lety, v nížinách více prší, než sněží, ale
v noci jsou většinou teploty pod bodem mrazu. I na horách častěji prší. Tyto kolísavé teploty způsobují více jevů, jako je ledovka nebo náledí, které nejsou na vozovce tak vidět jako sníh. Proto bych požádal řidiče, aby jezdili v zimním období se zvýšenou opatrností a měli respekt i k ostatním řidičům, kteří nemají tak technicky vybavené vozidlo nebo prostě jedou opatrně.
Lze i v oblasti údržby silnic mluvit o nějakém technickém či technologickém vývoji, využití moderních technologií a podobně?
Žádné převratné technické či technologické novinky nejsou k dispozici. Nicméně samozřejmě, že novou techniku, kterou průběžně obnovujeme, výrobci neustále vylepšují. Sypače jsou osazeny systémem GPS, který sleduje nejen jeho polohu, ale i to, co právě dělá. Tedy zda pluhuje, sype posypový materiál a jakou dávku řidič právě určil. A právě GPS údaje používáme pro doložení výkonů třeba i při stížnostech, které jsou v drtivé většině neoprávněné. Na základě GPS údajů pracuje i naše aplikace Zimní obslouženost přístupná na našich webových stránkách www.uskhk.eu, kde řidiči mohou zjistit, před jakým časovým úsekem byla ta která komunikace ošetřena, a případně v návaznosti na to i přizpůsobit svou cestu. Sám tuto aplikaci používám několikrát denně pro kontrolu zimní údržby, kterou provádíme.
Mnoho společností, zejména těch, které potřebují pro svou činnost dělnické nebo úzce specializované profese, se potýká v současné době s jejich personálním obsazením. Jak je na tom ÚDRŽBA SILNIC Královéhradeckého kraje a. s. z tohoto pohledu? Koho nejčastěji hledáte?
Personální nouze, která v naší republice je, se dotýká i naší společnosti. Samozřejmě, že v některých profesích to je snazší a po čase se podaří přijmout nového zaměstnance, ale v technických pozicích zaměřených na silniční stavitelství je situace kritická. Nedostává se nám především vhodných kandidátů techniků, kteří mohou na základě svého odpovídajícího odborného vzdělání a pracovních zkušeností odpovídat za přípravu podkladů pro investiční záměry a technický dozor staveb nebo zastávat vyšší manažerské pozice. Přesto, že nabízíme dobré finanční ohodnocení, vysoké benefity a zázemí stabilní prosperující společnosti, na trhu práce tyto profese nejsou k dispozici.
Co vaši společnost čeká v letošním roce? Kolik staveb je naplánováno?
V roce 2025 Královéhradecký kraj počítá ve svém rozpočtu na zimní a běžnou letní údržbu s 695 miliony korun. Pro to, abychom mohli provádět svoji práci, musíme k tomu mít i kvalitní techniku. Proto plánujeme na obnovu strojní techniky vynaložit částku 84,6 milionu korun bez DPH. V rámci generálních oprav plánujeme vynaložit dalších 31,7 milionu korun bez DPH. Z investic chceme například nakoupit 9 kusů nosičů výměnných nástaveb za 47,5 milionu korun bez DPH. Co se týče rekonstrukcí silnic a mostů, pro Královéhradecký kraj budeme zajišťovat 36 staveb v hodnotě 1,24 miliardy korun. Nových je 20 staveb, na které byla zahájena výběrová řízení, ostatní stavby přecházejí z roku 2024.
Kutnohorská 59, 500 04 Hradec Králové - Plačice
Tel.: 495 540 211
E-mail: uskhk@uskhk.eu
www.uskhk.eu