Úterý

17. září 2024

Nyní

15.2ºC

Zítra

23.3ºC

Svátek má

Naděžda

Vize náměstí? Víc zeleně, třicítka, pěší zóna V Kopečku a parkování v kasárnách

29. května 2023

Snížení povolené rychlosti na maximálně 30 km/h, vjezd i výjezd z Velkého náměstí Mýtskou ulicí a s tím související vytvoření pěší zóny v ulici V Kopečku nebo výtah na náměstí v prostoru severních teras. To jsou některé z vizí, které by náměstek primátorky pro investice a strategický rozvoj Lukáš Řádek (TOP09) v budoucnu rád zrealizoval na Velkém náměstí. Současné vedení města naopak vylučuje podzemní parkoviště pod náměstím. Místo toho aktuálně jedná s ministerstvem obrany o směně, při které by Hradec získal Žižkovy kasárny.

Po půl roce ve svých funkcích přišlo v minulých týdnech vedení hradecké radnice s plánem, jak dál postupovat v dlouho připravované a odkládané rekonstrukci Velkého náměstí. Radnice stáhne z Hořic žádost o vydání územního rozhodnutí a společně s autory původního konceptu ji přepracuje.

"Je jasné, že za devět let od podání žádosti o územní rozhodnutí jsme došli k tomu, že chceme do toho projektu přidat nějaké věci. Typicky se jedná o prvky tzv. modrozelené infrastruktury. Myslím si, že by tam mělo být o něco více zeleně, větší podíl propustných ploch i nové koncepční dopravní řešení. Rádi bychom se na těchto věcech dohodli s autory původního projektu a poté zadali jednostupňovou projektovou dokumentaci," řekl Salonkám Lukáš Řádek. Pod pojmem modrozelená infrastruktura se skrývá propojená síť vodních a zelených prvků, která má za cíl v lokalitě zadržet vodu, zlepšit ovzduší a mikroklima či zmírnit klimatické dopady. 

Pěší zóna V Kopečku by zabránila zkracování cesty přes náměstí

Jaké konkrétní dopravní změny má investiční náměstek primátorky na mysli? "Rádi bychom zvážili pěší zónu v ulici V Kopečku. Auta by se otáčela a vyjížděla ulicí Mýtská," popsal jednu z případných výrazných Řádek. Podle něj by rozhodně mělo dojít k demotivaci lidí jezdit na Velké náměstí autem, neboť provoz na náměstí je prý jednoznačně nadměrný. "Máme data k tomu, že dochází dokonce ke zkracování tranzitní dopravy přes Velké náměstí. Je to úplně absurdní, není to snad nikde jinde v Evropě," uvedl 2. náměstek hradecké primátorky. Pokud by se opravdu vytvořila V Kopečku pěší zóna, zkracování cesty přes náměstí by tím skončilo. 

Zatímco výše zmíněné vize by zřejmě přišly na řadu až s kompletní rekonstrukcí Velkého náměstí, která je aktuálně stále v nedohlednu, už dříve by se mohla na náměstí změnit maximální povolená rychlost. Ačkoliv stav náměstí rychlé jízdě příliš nepřeje, řidiči zde stále mohou jezdit až 50 km/h. A jelikož se v mnoha českých i zahraničních městech aktuálně řeší možné snižování rychlosti v centrech, nevyhýbá se tato diskuze ani hradeckému Velkému náměstí. "Trend snižování rychlostí v centrech měst považuju za správný. Hradeckým adeptem by rozhodně mohlo být Velké náměstí. Já si tedy vzhledem ke stavu komunikace ani nedokážu představit, že by tam vůbec šlo jezdit rychleji než třicítkou. Dává smysl postupně připravovat lidi na změnu i prostřednictvím nějakého dopravního opatření, jako je snížení rychlosti," řekl k tomu Lukáš Řádek.

Na náměstí výtahem? Hradec hledá inspiraci v Litomyšli

Hradecká radnice by projekt Velkého náměstí ráda propojil také se severními terasami, Žižkovými sady a parterem Gayerových kasáren. A v plánech nechybí ani výtah, který by zaručil bezbariérový přístup na náměstí právě ze severní strany. „Chtěli bychom, aby to vytvořilo funkční celek kvalitního veřejného prostoru. V současné době máme zpracovanou variantu výtahu v prostoru severních teras, tak aby se zlepšila prostupnost prostoru od Žižkových sadů na Velké náměstí,“ prozradil Řádek. Inspirací je Hradci východočeská Litomyšl, kde je pomocí výtahu a lávky přemostěná frekventovaná silnice I/35.

Jisté naopak je, že současná hradecká koalice se nevrátí k myšlence podzemního parkoviště pod Velkým náměstím. Tu prosazovalo předchozí vedení města v čele s tehdejším primátorem Alexandrem Hrabálkem (ODS) a jeho investičním náměstkem Jiřím Bláhou (ODS). „Podzemní parkoviště pod Velkým náměstím je mrtvý projekt,“ potvrdil Bláhův nástupce v roli investičního náměstka Lukáš Řádek. 

Na koupi Žižkových kasáren město nemá finance, jedná ale o směně

Nedostatek parkovacích míst v centru by radnice ráda vyřešila jiným způsobem. Od ministerstva obrany by ráda získala objekt Žižkových kasáren v bezprostřední blízkosti náměstí, kde by mohlo vzniknout několik stovek parkovacích míst. S touto myšlenkou hradečtí politici přicházeli v poslední dekádě opakovaně, dlouho se ale zdálo, že pro ministerstvo je naprosto nepřijatelná. Nyní to přece jen vypadá nadějněji. 

Mezi hradeckou radnicí a ministerstvem probíhají jednání o možné směně. "Naším cílem je dohoda o tom, aby Žižkovy kasárny mohlo získat město. Jednáme o případné výměně za objekty v areálu letiště," řekl Salonkám Řádek. Jednání s Ministerstvem obrany s cílem získat do městského majetku Žižkovy kasárny potvrdil i náměstek primátorky odpovědný za gesci majetku města Pavel Vrbický (Piráti). 

"Měl jsem obavy, že to bude neprůchozí, ale jednání bylo velice vstřícné. Vyjasnili jsme si své záměry a lidé z ministerstva odjeli s tím, že nám dají nějaký jejich návrh a poté budeme jednat dál. Z jednání jsem odcházel spokojen s tím, že to není úplně shozené ze stolu a jednáme dál,“ uvedl Vrbický. Přestože zatím dohoda předem nezavrhuje, jednoduchá rozhodně nebude. Na koupi kasáren město finance nemá. A i směna bude složitá, ministerstvo v posledních letech investovalo do Žižkových kasáren nemalé finanční prostředky. Podle Vrbického proto teď radnice řeší, co všechno by mohla směna zahrnovat, aby město nemuselo doplácet vysokou částku. 

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Tomáš Kulhánek