Pondělí

23. května 2022

Nyní

18°

Zítra

21°

Svátek má

Hradec se těší na otevření nových úseků u dvou dálnic. Už tento týden!

13. 12. 2021

page.Name
S velkými očekáváními odpočítávají řidiči z Hradce Králové a okolí dny, které zbývají do otevření nových úseků na dálnicích D11 a D35. Už jich zbývá jen pár! Tento týden se začne na východě Čech jezdit po celkem 35 nových dálničních kilometrech.

V pátek 17. prosince řidiči poprvé vyjedou na 22 kilometrů dlouhý úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Hradecká dálnice, která patří vůbec k nejdéle budovaným silničním stavbám v Česku, se tak po dlouhých 44 letech od zahájení výstavby prodlouží aspoň na dvě třetiny své plánované délky. Z Prahy nově dojedete přes Hradec Králové právě až do Jaroměře. Zbývajících
41 kilometrů na hraniční přechod s Polskem v Královci by mělo být dokončených do roku 2027.

Velkou událostí bude otevření úseku mezi Hradcem Králové a Jaroměří zejména pro obyvatele obcí ležících na stávající silnici I/33. Podle policejních statistik jde totiž dlouhodobě o jeden z nejnebezpečnějších úseků v celém Královéhradeckém kraji. Každý den projede podle údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tímto úsekem zhruba 17 tisíc aut. Velkou část přitom tvoří kamiony mířící do Polska. Kapacita stávající silnice je tak zcela vyčerpaná. „Po dokončení dálnice dojde v obcích ke snížení hlukové zátěže, emisí z dopravy a vysokého rizika dopravních nehod a úrazů,“ uvádí ŘSD k dopravnímu významu stavby. Úlevu pocítí lidé třeba v Předměřicích nad Labem, Smiřicích nebo Černožicích. V posledně jmenované obci za poslední dva roky na silnicích i kvůli nadměrné dopravě zemřelo sedm lidí. Teď by se měla velká část dopravy přesunout na novou dálnici.

Původně plánovali silničáři zprovoznit nejprve patnáctikilometrový úsek z Hradce do Smiřic a teprve poté další sedmikilometrovou část do Jaroměře. Oba úseky se začaly budovat v první polovině roku 2019. Loni v létě se pak podařilo ŘSD dojednat se zhotoviteli stavby dodatek, kterým se zkrátila doba výstavby o zhruba půl roku. Od té doby se upínají naděje řidičů k polovině prosince letošního roku. Tento termín se stavebníkům podaří i přes epidemii koronaviru dodržet. „Mohu potvrdit, že plánovaný termín otevření 17. prosince opravdu platí. V průběhu samotné stavby se nevyskytly žádné výraznější problémy technického charakteru,“ potvrzuje mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

ŘSD za novou dálnici z Hradce do Jaroměře zaplatí dohromady 4,7 miliardy korun bez DPH. Stavebníci museli v úseku vybudovat skoro dvě desítky mostů o celkové délce téměř dva kilometry. Součástí prací bylo i vybudování deseti protihlukových stěn o celkové délce zhruba osm kilometrů. Nové budou i čtyři mimoúrovňové křižovatky. Ta největší vznikla přímo u Hradce Králové v katastrálním území městské části Plotiště nad Labem. Jde nejen o největší silniční křižovatku v Královéhradeckém kraji, ale zároveň i o jednu z největších křižovatek v celém Česku.

„Křižovatka Plotiště je navržena jako prstencová ‚spirála‘ s mimoúrovňovým převedením dálnice D11. V rámci výstavby bude vybudováno celkem devět větví křižovatky a kruhový objezd a celková plocha vozovek větví činí skoro 33 tisíc metrů čtverečních,“ popisuje mohutnou stavbu Nina Ledvinová. Celková cena mimoúrovňové křižovatky činí 352 milionů korun bez DPH. Obří křižovatka zaujala i primátora krajského města Alexandra Hrabálka (ODS). „Těším se z toho, že vedle Hradce vyrostla tak nádherná křižovatka. Samotná dálnice D11 zřejmě nebude mít pro provoz v Hradci až tak velký význam, protože auta od Prahy na Náchod přes město nejezdila ani dosud, musíme být ale v každém případě vděční za každý dokončený dálniční úsek. Hradci bych přál, aby na dálnici co nejdříve navázala také severní tangenta, která by městu ulevila opravdu zásadním způsobem,“ říká k novému úseku hradecké dálnice Hrabálek.

Hradecký primátor správně připomíná, že pro silniční provoz ve městě přijde důležitější moment ještě o dva dny dříve, než je výše zmíněné datum otevření nového úseku na dálnici D11. Naprosto klíčovou stavbou pro Hradec Králové je totiž i třináctikilometrový úsek dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Časů. A to přes to, že dálnice roste v celém svém úseku v sousedním Pardubickém kraji.
Tento úsek dálnice se totiž pro tranzitní dopravu stane takřka obchvatem Hradce Králové při cestě na Vysoké Mýto a dále na Moravu. Z Časů se řidiči rychle dostanou k Holicím na silnici I/35 a minou tak celý Hradec Králové.

„Na otevření dálnice D35 se všichni Hradečáci určitě velmi těší. Pevně věříme tomu, že D35 odvede těžkou nákladní dopravu, která jela z Prahy směrem na Ostravu, úplně mimo naše město. Hradci to obrovským způsobem pomůže,“ nepochybuje o přínosech pro dopravu primátor Hrabálek. Doposud projížděli řidiči, kteří mířili z Opatovic na Brno či Olomouc, přímo přes hradecký silniční okruh. Právě kvůli tomu je úsek kolem hradecké fakultní nemocnice dlouhodobě nejvytíženější částí městského okruhu. Denně tam podle nejnovějších statistik projede až 30 tisíc aut. To by se díky D35 mělo už velmi brzy změnit. Vše jde podle plánu a zprovoznění D35 úseku Opatovice–Časy se uskuteční 15. prosince.

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Michal Fanta