Pondělí

20. září 2021

Nyní

Zítra

11°

Svátek má

Na malšovickém stadionu zbývá poslední ikonické lízátko

15. 9. 2021 Autor: Foto: Ondřej Littera

Na malšovickém stadionu zbývá poslední ikonické lízátko 17 snímků
Odstraňování pilířů na Všesportovním stadionu v Hradci Králové jde rychleji než se očekávalo. V plánu bylo každý den sundat jeden, ale hned druhý den stavbaři předběhli plány a k zemi padly rovnou dva. Na svém místě tak zůstává jedno poslední takzvané lízátko.

Odstranění předchází několikahodinové přípravy, během nichž se dva jeřáby musí řádně připevnit a připravit na nápor necelých 50 tun, které musí přemístit. ,,Je potřeba pochválit stavební firmu, která si to vše napoprvé pečlivě ozkoušela, připravila a co nejdříve tak mohou sundat zbývající lízátka,'' říká náměstek primátora Jiří Bláha. ,,Technicky to pro ně bylo jistě náročné, protože ty pilíře jsou staré a mají velkou hmotnost. Samozřejmě i bezpečnost a ochrana zdraví při práci velí postupy tak, aby to nikoho nezranilo. Takže proto bylo nutné si to nejprve nazkoušet.''

Pilíře byly na svém místě 47 let a po opravě se znovu vrátí, aby osvítily novou sportovní arénu. ,,Montáž celého stožáru, včetně osvětlovacích těles, kabelů a celého příslušenství, byla tenkrát prakticky za chvíli hotová. Šlo to rychleji než ta nynější demontáž. Ono kdyby se to mělo sešrotovat, tak se to odřízne a je to, ale takhle se musí dbát na to, aby se konstrukce nepoškodila,'' komentuje odstraňování projektant lízátek Miloš Morávek, který se už od začátku příprav nové arény zajímal o to, jaké osvětlení zde bude. Po pár dopisech vedení města se sešel s tehdejším náměstkem Jindřichem Vedlichem a společně probírali návrhy stavby. ,,Já dbám na estetiku, jsem patriotem a když už něco dělám, tak chci, aby to vydrželo nějaký čas a aby se na to dalo podívat.'' 

Celá konstrukce byla k podpěrám přišroubovaná a proto se musela metr nad zemí odříznout. Celou práci to tedy trochu pozdrželo, ale nakonec vše dobře dopadlo. ,,Po zajištění jeřábů musí nahoru vyšplhat montér, který připevní lana. Když pak už hlavní sloup drží na háku, tak je práce na jeřábech, které stožár přenesou na zem,'' popisuje odstranění Morávek. Necelých 50 tun tedy v jednu chvíli drží jen na dvou jeřábech, kde každý z nich nese jinou váhu. 

Po demolicích se začnou stavět základy pro tribuny. Pak přijdou na řadu přípojky inženýrských sítí, parkoviště a ostatní venkovní práce. Lízátka se na své místo vrátí až poté, co budou opravena, aby vydržela svítit minimálně dalších 50 let.

 

Tereza Karanská
tereza@salonkyhk.cz