Středa

25. května 2022

Nyní

16°

Zítra

20°

Svátek má

V Hradci už je 10 nových křižovatek, ve Střelecké ulici funguje zelená vlna

6. 1. 2022

page.Name
Budování inteligentního dopravního systému (IDS) v Hradci Králové pokračuje rychlým tempem. Od července loňského roku už dělníci dokončili stavební práce na 10 z celkových 34 křižovatek. Ačkoliv všechny výhody systému řidiči pocítí až v příštím roce, v části městského okruhu už chytrá doprava ve zkušebním režimu funguje. Do Hradce se tak částečně vrátila i zelená vlna.

Už půl roku se hradečtí řidiči setkávají s omezeními, které přináší stavební úpravy křižovatek v rámci budování IDS. Ačkoliv dočasná omezení některé řidiče rozčilují, konečný výsledek by podle všeho měl stát za to. IDS by mělo zajistit plynulejší dopravu bez zbytečných kolon, systém podmíněné preference autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy a další zlepšení dopravní situace ve městě.

„Hlavním smyslem vybudování IDS je zajištění bezpečnější a plynulejší dopravy ve městě. To zajistí chytré zařízení, které bude reagovat na aktuální dopravní situaci a uzpůsobí podle toho světelné řízení křižovatek. V případě tvorby kolon může například prodloužit zelený signál na křižovatkách ve frekventovaných lokalitách, aby z ucpaného místa rychle odjelo co nejvíc aut. To bude využitelné třeba v dopravních špičkách,“ vysvětluje primátor města Alexandr Hrabálek (ODS). Další plány počítají třeba s řízením dopravy o svátcích a před Vánoci v okolí obchodních center a podobně.

Některé semafory už reagují na aktuální provoz

Během prvních měsíců budování IDS si řidiči často stěžovali, že práce přinášejí více škody než užitku. Ze silničního okruhu postupně mizela například tradiční zelená vlna. Nyní už se ale na části okruhu začínají projevovat i výhody nového systému. 

Pevně nastavená takzvaná zelená vlna, na kterou byli motoristé ve městě zvyklí, už se sice nevrátí, postupně ji však nahrazuje vlna nová. Ta reaguje mimo jiné na aktuální intenzitu dopravy a potřeby průjezdu křižovatkami, a to včetně vozidel MHD a záchranných složek. Takto zkoordinované už jsou od poloviny prosince semafory na hlavním tahu na silničním okruhu v úseku od Rašínovy třídy (Hradubická) přes křižovatky s ulicemi V Lipkách a Gočárovou třídou až po křižovatku s třídou Karla IV. Jedná se tedy o celou Střeleckou ulici. Takový systém fungování zelené vlny se bude následně rozšiřovat i na další páteřní komunikace ve městě.

Hotová už je necelá třetina křižovatek

IDS město postupně zavádí na 34 křižovatkách řízenými semafory a čtyřech přechodech pro chodce. „V současnosti je z 34 světelně řízených křižovatek stavebně dokončeno deset. Hotové jsou i tři přechody pro chodce. Stávající stav na křižovatkách je jakýmsi mezistupněm, který dovoluje zhotoviteli odladit jednotlivé kroky směřující k plnému nasazení inteligentního řízení dopravy v Hradci Králové,“ přiblížil postup prací náměstek primátora pro investice Jiří Bláha (ODS).

V další fázi by mělo dojít ke sladění semaforů na všech křižovatkách na Rašínově třídě, čímž dojde k plynulejší dopravě na výpadovce na Pardubice a k dálnici D11 a D35 u Opatovic, a to v obou směrech. Ve Střelecké ulici už zkušebně funguje také noční režim světelné signalizace.

Na silničním okruhu je v noci nastaven zelený signál na hlavním tahu, jakmile však detektor zaznamená vozidlo přijíždějící do křižovatky z boční ulice, semafor se přepne a umožní mu průjezd. Podobně to funguje v dotčeném úseku na přechodech pro chodce, kde si však chodec semafor na zelenou přepne stisknutím tlačítka sám. Tak to nyní funguje na upravených přechodech nejen v noci, ale i v průběhu celého dne, což dříve nemuselo vždy platit.

V plném provozu bude IDS v příštím roce

Ve všech modernizovaných křižovatkách bude postupně provedena kompletní obměna infrastruktury a technologie světelně signalizačního zařízení včetně řadiče, návěstidel, nosných konstrukcí, kabeláže, tlačítek, detekce a potřebných stavebních úprav. Pro sledování provozu v křižovatce jsou dodávány poslední generace radarových detektorů dopravy, následně přibydou i přehledové a detekční kamery pro větší přehled či pro řešení komplikovaných stavů v křižovatce, typicky nehod.

Za celý systém včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších služeb město zaplatí 229,3 milionu korun, přičemž část nákladů uhradí z dotace. S dokončením stavebních prací na inteligentním dopravním systému se počítá na podzim roku 2022, k uvedení zařízení do plného provozu by mělo dojít v roce 2023.

 

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Martin Patkoš