Pondělí

30. ledna 2023

Nyní

-4°

Zítra

Svátek má

Lávka u Aldisu vyjde na téměř 170 milionů. Zastupitelé schválili zdražení

30. 8. 2022

page.Name
Hradečtí zastupitelé na svém úterním zasedání schválili dodatek ke smlouvě se společností SMP CZ, která v lokalitě Aldis staví lávku pro pěší a cyklisty přes řeku Labe. Radnice podle nové dohody zaplatí za vícepráce na lávce dalších zhruba o 7,5 milionu korun. Celková cena za lávku se včetně DPH se tak vyšplhá na více než 169 milionů korun. Důvodem zdražení jsou podle města úpravy během stavby, které se nedaly předvídat.

Zdražení díla projednávali už v polovině srpna radní, ale doporučení k přijetí vyšší ceny nedali. Konečné slovo ale měli až zastupitelé. Někteří vysokou cenu kritizovali. Opoziční zastupitel Martin Hanousek (Zelení) stavbu označil za "památník dosluhujícího vedení města, jak neumělo nakládat s prostředky". Části zastupitelů vadilo, že se o zdražení dozvídají, až když jsou dodatečné práce hotové.

Náměstek primátora pro investice Jiří Bláha (ODS) argumentoval, že vše vychází z architektonické soutěže, která se konala před téměř deseti lety. Připomněl, že město muselo udělat lávku i proto, že se k tomu pod peněžní sankcí zavázalo ve smlouvě s ČSOB, která u Aldisu postavila své regionální sídlo. Zastupitelům řekl, že stavbu sami v červnu 2020 schválili.

Opoziční zastupitel Lubomír Štěpán (KSČM) uvedl, že pokud by zastupitelé zdražení neschválili, tak by případný soud s dodavatelem město prohrálo a ještě zaplatilo penále. Podle Bláhy by hrozila i ztráta dotace, kterou město na stavbu získalo, a také platba pokuty bance ČSOB ve výši 15 milionů korun. Pro dohodu nakonec hlasovalo celkem 20 zastupitelů z hnutí ANO, ODS, HDK, KSČM a Koalice pro Hradec (KPH).

Například opoziční zastupitel Jan Čáp dohodu podpořil, na vedení města přesto nenechal nit suchou. "Proč jsem hlasoval pro vícepráce na lávce, která je již tak drahá jako dálniční most? Práce již byly provedeny a městu nic jiného nezbývá. Je ovšem neschopnost a arogance současného vedení města, že souhlasili vícepracemi, aniž by informovali zastupitelstvo, v němž nemají většinu," napsal na sociální síť Čáp. 

Vyšší náklady přinesla například úprava koncové části lávky kvůli elektrickým kabelům, které byly nalezeny v jiné výšce. Nákladnější bylo také ztužení konstrukce mostovky při její montáži a úpravy předpínacího systému lávky a kolektoru horkovodu.

Stavbu lávky, kterou buduje firma SMP CZ, město chystalo od roku 2003. Lávka propojí centrum města s lokalitou Aldis. Hradec si od ní slibuje větší oživení Aldisu a Smetanova nábřeží. Město na stavbu získalo evropskou dotaci 102,7 milionu korun.

Oproti jiným lávkám je hradecká stavba násobně dražší. Například Pardubice na konci roku 2020 otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 40,8 milionu korun. Za lávku přes Orlici u zimního stadionu zaplatilo město před deseti lety 26 milionů korun. Zhruba jen polovinu v porovnání s lávkou pro pěší a cyklisty u Aldisu stál i nový silniční most v hradeckých Svinarech. Srovnatelnou cenu jako za lávku u Aldisu zaplatila Praha za novou trojskou lávku, která je ovšem více než dvakrát delší než ta hradecká. Podle hradecké radnice je vysoká cena dána neobvyklou konstrukcí a technologií. Lávku tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 kusů subtilních segmentů mostovky, které jsou vyrobené ze speciálního betonu.

Samotná stavba podle náměstka Bláhy běží podle harmonogramu. "V tuto chvíli je skoro hotovo, do konce roku se lávka bude strojit, například se připraví se osvětlení a obě předmostí," řekl Salonkám Bláha s tím, že veřejnosti by lávka měla začít sloužit na jaře příštího roku poté, co bude zkolaudovaná. 

Tomáš Kulhánek, ČTK
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: MMHK, Tomáš Kulhánek