OBRAZEM: Nová lávka u Aldisu začala sloužit veřejnosti
2. března 2023
Slavnostní otevření kontroverzní lávky se uskutečnilo ve čtvrtek odpoledne. Stavba, kterou realizovala společnost SMP CZ, nakonec trvala 18 měsíců. Hradec si od lávky slibuje oživení zóny Aldis a Smetanova nábřeží. V lokalitě stojí například stejnojmenné kongresové centrum, regionální centrála ČSOB nebo loni otevřený kongresový hotel Aldis. "Myslím si, že je to spojnice, která bude hojně využívána a věřím, že přispěje i k tomu, že se tato lokalita bude nadále rozvíjet," řekla po otevření lávky primátorka Hradce Králové Pavlína Springerová (HDK).
Hrabálek je na lávku pyšný, Springerová ji označila za architektonický skvost
Současná primátorka poděkovala před přestřihnutím pásky i svým předchůdcům ve vedení města a stavbu označila za architektonický skvost. "Bylo potřeba i politické odvahy, abychom tady dnes mohli tento architektonický skvost otevírat. Jsem přesvědčená, že toto dílo je nadčasové," uvedla Springerová.
Velkou radost z otevření lávky dával najevo bývalý primátor Alexandr Hrabálek (ODS), za jehož vlády se o stavbě lávky definitivně rozhodlo. "Na lávku jsem velmi pyšný a nikde se tím netajím, byť jsem za to sklidil na sociálních sítích zlobu některých občanů. Od chvíle, co jsem jako primátor podepsal smlouvu se zhotovitelem, jsem se na lávku těšil. Dnes jsem se dočkal a musím říct, že je to opravdu nádherné dílo. Myslím si, že lávka zapadne do toho, co dělá Hradec salonem republiky," řekl Salonkám Hrabálek.
Lávka je předražená, shodli se před volbami lídři stran
Lávka u Aldisu je oproti jiným lávkám násobně dražší, což vyvolává mezi obyvateli města velké kontroverze. Například Pardubice na konci roku 2020 otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 40,8 milionu korun. Za lávku přes Orlici u zimního stadionu zaplatilo město před deseti lety 26 milionů korun. Zhruba jen polovinu v porovnání s lávkou pro pěší a cyklisty u Aldisu stál i nový silniční most v hradeckých Svinarech. Srovnatelnou cenu jako za lávku u Aldisu zaplatila Praha za novou trojskou lávku, která je ovšem více než dvakrát delší než ta hradecká. Podle hradecké radnice je vysoká cena dána neobvyklou konstrukcí a technologií. Lávku tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 kusů subtilních segmentů mostovky, které jsou vyrobené ze speciálního betonu.
Před podzimními komunálními volbami označili lávku za předraženou téměř všichni lídři kandidují stran včetně současné primátorky Pavlíny Springerové. Jedinou výjimkou byl lídr ODS Miroslav Hloušek.
Alexandr Hrabálek, který stál v čele města v době, kdy se o stavbě rozhodlo, kritiku kvůli vysoké ceně odmítá. "Cena je odvislá už od toho, že je to produkt architektonické soutěže. Technologie, která je tady použitá, je naprosto mimořádná a cena tomu zkrátka odpovídá. Jsem přesvědčen, že přes zdánlivě vysokou cenu jsme fungovali jako řádní hospodáři, protože městu jsme poskytli něco, na co může být pyšné a co za to stojí," uvedl exprimátor. Z celkové ceny 175 milionů korun získalo město téměř 103 milionů z evropských dotací.
Město chtělo lávku stavět už v roce 2000, vzpomíná Vlasák
O tom, že město chce u Aldisu postavit lávku pro pěší a cyklisty, se v Hradci Králové hovoří minimálně 20 let. Někdejší hradecký primátor z přelomu tisíciletí vzpomíná, že radnice chtěla poprvé stavět lávku už v roce 2000. "Problémem byl ale tehdy starý dub v místě lávky, za jehož záchranu horovali někteří aktivisté. Já jsem proto nechal ve městě vysázet dva tisíce stromů, abychom mohli dub pokácet. Ale nepomohlo to," vzpomněl Oldřich Vlasák (ODS).
Nyní se lávka konečně podařila dostavět. Ani za dlouhé roky se však nepodařilo vychytat včas všechny mouchy. Takže když teď například cyklisté jedoucí od Aldisu přejedou po nové lávce, hned po zhruba 120 metrech narazí na jednosměrku. Podle zástupců vedení města by tento problém měla v budoucnu vyřešit cykloobousměrka.
To je pravda. V ideálním světě/městě by bylo skvělé řešit vše komplexně. V ideálním světě ani městě nežijeme. HK je bohužel dopravně designován především pro auta. Chceme to změnit. Cykloobousměrka Škroupova je v plánu, pokusíme se urychlit. Prozatím je nutné jezdit Průmyslovou.
— Lukáš Řádek (@lineluke1) March 2, 2023
Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Tomáš Kulhánek