Neděle

25. února 2024

Nyní

Zítra

12°

Svátek má

Pozor na radary! IDS přejde od pondělí 1. května do ostrého provozu

26. 4. 2023

page.Name
V pondělí 1. května spustí město Hradec Králové do ostrého provozu inteligentní dopravní systém (IDS). Fungovat začne i penalizační modul systému, řidiči si tak musí dávat pozor na radary na celkem deseti místech ve městě. IDS také upravuje signalizaci na 34 křižovatkách a čtyřech přechodech nebo zajišťuje preferenci vozidel pro MHD a složky IZS. Za celý systém včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších služeb město zaplatí 330,6 milionu korun, necelou polovinu pokryje dotace z Operačního programu doprava.

Podle primátorky Pavlíny Springerové (HDK) došlo už během testování systému na některých místech k výraznému zklidnění dopravy a doprava ve městě se stala plynulejší. "Do budoucna bude systém také nepostradatelným pomocníkem v rámci první pomoci při autonehodách, kamery budou moci rychleji detekovat místo s nehodou. Díky preferenčnímu systému průjezdu vozidel záchranných složek by se navíc k nehodě mohli záchranáři dostat rychleji,“ uvedla Springerová.

Aby mohl být systém spuštěn, probíhala v Hradci Králové po dobu téměř dvou let výměna semaforů a úprava 34 křižovatek a čtyř přechodů. Veškeré tyto práce zajišťovala pro město společnost Cross Zlín. Ve Zlíně je také servis celého dopravního systému. Dopravní ústředna – dispečink – je umístěna v budově Dopravního podniku města Hradce Králové.

Od pondělí začne systém rozdávat také pokuty

Součástí IDS je také zavedení penalizačního modulu, který začíná fungovat od pondělí 1. května. Na vybraných místech jsou umístěny radary měřící úsekovou a okamžitou rychlost nebo zaznamenávající průjezd vozidel na červenou. Všechny radary nebudou fungovat současně, ale je nastaveno jejich střídání. Řidiči však nepoznají, na kterých místech jim aktuálně budou hrozit pokuty. Kamery, které nebudou aktivní pro penalizační modul, budou stále funkční pro sběr statistických údajů intenzity dopravy. Podle předchozího odhadu by mělo město na pokutách vybrat zhruba 37 milionů ročně. 

Seznam radarů v Hradci Králové:

  • Úsekové měření (oba směry)
    • Koutníkova ulice
    • ulice Antonína Dvořáka
  • Průjezd vozidel na červenou
    • Okružní ulice
    • Rašínova třída
  • Okamžité měření
    • u základní školy v Úprkově ulici
    • u základní školy ve Lhotecké ulici
    • u základní školy na třídě SNP
    • u točny Podzámčí ve Zborovské ulici
    • u kuklenského kostela na Pražské třídě
    • Pouchovská ulice u křižovatky s ulicí Pod Kopcem

Občané mohou nadále posílat své připomínky

Od podzimu loňského roku probíhalo testování IDS, v rámci zkušebního provozu měli občané města možnost obracet se na adresu ids@mmhk.cz, kam mohli psát své podněty a připomínky k jeho fungování. Doposud jich město obdrželo více než sto. E-mailová adresa ale rušena nebude a občané budou mít stále možnost se s městem na fungování nového dopravního systému podílet.

IDS pomůže i zpožděným vozům MHD

V rámci inteligentního dopravního systému byl zaveden systém podmíněné preference autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy. Do vozů MHD již byla instalována speciální zařízení, která se systémem komunikují. „V momentě, kdy autobus nabírá zpoždění a dostane se do křižovatky, křižovatka dokončí stávající úkony, a v případě možnosti zařadí zelenou pro autobus. Je to jiný druh preference než u záchranných složek,“ vysvětlil náměstek primátorky pro dopravu Miroslav Hloušek (ODS). Preferenční systém pro vozidla MHD začne plně fungovat po dokončení nového odbavovacího systému.

Pro některá vozidla IZS bude platit systém absolutní preference. V případě, kdy se hasičský nebo záchranný vůz bude blížit ke křižovatce, IDS zruší stávající signály (všichni budou mít červenou) a zůstane zelená pouze v jeho směru. Aby mohl tento systém fungovat, musí být vozy záchranných složek vybaveny speciálním zařízením, které bude komunikovat se systémem IDS. Pořízení jedné takové krabičky je v řádech desítek tisíc korun. „Je několik dodavatelů, u kterých je možné toto zařízení zakoupit. Na jeho nákup chceme jak hasičům, tak záchranářům poskytnout dotaci, která by se v celkové částce mohla vyšplhat až na téměř 1,4 milionu korun,“ doplnil Hloušek.

Při odbočování dávejte pozor na chodce

S novým IDS přišlo také několik změn ve světelné signalizaci. Původní zelená vlna, na kterou byli Hradečané zvyklí, byla pozměněna tak, aby byla doprava plynulejší a rovnoměrná na všech výjezdech z města. Výraznou změnou je také odbočování vozidel do souběžné zelené pro chodce doprava, v některých případech i doleva. Tato úprava křižovatek je v souladu se zákonem o provozu na pozemních komunikacích a dalšími navazujícími předpisy pro výstavbu signalizačního zařízení. „Všechny řidiče prosíme, aby na křižovatkách dbali zvýšené opatrnosti. Je to pro Hradec nová změna a bude chvíli trvat, než si zvykneme. Souběžná zelená se například týká semaforů u vily Aničky, dále křižovatky ulic Střelecká a V Lipkách nebo křižovatky Mileta,“ popsal náměstek pro dopravu.

Na některých přechodech byla také upravena délka signalizace pro chodce. Minimální čas zelené pro chodce je stanoven na pět vteřin, využíván je v rámci systému však velmi zřídka, obvykle je interval delší. Z důvodu zvýšení bezpečnosti byl na signalizaci nastaven noční režim, a to v čase od 21 do 5 hodin. V tomto režimu mají řidiči v hlavním směru trvalou zelenou. Ta je přerušena pouze v případě, že je systémem zaznamenána poptávka ve vedlejším kolizním směru, jednat se může o vozidlo, cyklistu nebo chodce, který použil tlačítko pro chodce na přechodu.

Třicítky ke školám se zatím nevrátí

V souvislosti s budováním IDS došlo na několika místech také k úpravě dopravního značení. Například u třech základních škol ZŠ Úprkova, ZŠ SNP a ZŠ Malšova Lhota byla změněna maximální povolená rychlost. Původně zde byla třicítka s dodatkovými tabulkami týkajícími se časového omezení platnosti, podle požadavků dotčených orgánů ji ale nahradila padesátka. Současné vedení města s touto změnou nesouhlasí a řeší alternativní variantu. „Řešíme takové možnosti jako jsou například proměnná světelná dopravní značení, která budou omezovat rychlost právě jen ve vybraných časech. Musí to být ale sladěné s celým systémem, aby rozpoznal, kdy má kontrolovat třicítku a kdy padesátku. Ačkoliv bychom chtěli na místa vrátit kvůli bezpečnosti třicítku, tak v takové podobě, na jakou jsme byli zvyklí, už ji nikdo nepovolí,“ upřesnil Hloušek. Pokud nastane tato varianta, bude to nejdříve za několik měsíců, a to s ohledem na technické řešení a zákonné lhůty.

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz