Pátek

21. června 2024

Nyní

17°

Zítra

19°

Svátek má

D35 z Hradce do Sadové: ŘSD obdrželo dvě nabídky, stavba má začít v létě

18. 3. 2024

page.Name
Nejvýhodnější nabídku v tendru na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k mimoúrovňové křižovatce Plotiště u Hradce Králové dalo Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) sdružení firem MI Roads, Doprastav a Duna Aszfalt. Nabídlo cenu 1,63 miliardy korun bez DPH, tedy 67 procent předpokládané ceny. Na síti X to dnes uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavba dálnice by mohla začít letos v létě.

ŘSD by chtělo mít soutěž, kterou vypsalo loni v listopadu, vyhodnocenou do konce června. Termín pro podání nabídek vypršel dnes, ŘSD obdrželo dvě nabídky. Stavba by mohla začít v létě. Hotová by měla být v roce 2027. V trase archeologové od loňského podzimu dělají záchranný výzkum, který má hodnotu téměř čtvrt miliardy korun bez daně.

Stavba 7,5 kilometru dlouhého úseku D35 má vydané nepravomocné stavební povolení, protože jej rozkladem napadli obec Všestary a dva občané ze všestarských částí Bříza. Jejich námitky se týkají zejména místního hluku z budoucí dálnice v části Bříza. Podle nedávného vyjádření ředitele Mátla by rozkladová komise ministerstva dopravy měla právní moc stavební povolení potvrdit. Letošní zahájení stavby by tak nemělo být ohroženo. V případě budoucího překročení hlukových limitů je podle něj ŘSD připraveno protihlukové stěny u Všestar dostavět.

Od loňského listopadu ŘSD na trase D35 buduje úsek mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou. Hotový má být do konce roku 2025. Aby úsek neskončil u Sadové v polích a řidiči mohli využívat již od konce roku 2025, bude muset zhotovitel navazujícího úseku Sadová - Plotiště prioritně během jednoho roku vybudovat až kilometrový úsek u Sadové. Dálnice D35 Hořice - Sadová se tím bude moci u Sadové provizorně napojit na silnici první třídy I/35.

Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Bude severní alternativou k přetížené dálnici D1. Vláda její vybudování označuje za prioritní.

Aktuálně jsou z D35 v Královéhradeckém, Pardubickém a Olomouckém kraji rozestavěné čtyři úseky o celkové délce 31,5 kilometru. Do konce roku by ŘSD chtělo rozestavět dalších pět úseků o celkové délce 32,5 kilometru. Stavba by tak podle premiéry Petra Fialy (ODS) měla patřit k největším stavbám svého druhu ve střední Evropě.

Nejbližším zahajovaným úsekem by měl být v dubnu 7,6 kilometru dlouhý úsek mezi Džbánovem a Litomyšlí v Pardubickém kraji. Jako poslední by se měly mezi lety 2025 až 2030 stavět úseky Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje. Stát předpokládá jejich výstavbu formou takzvaného PPP projektu, tedy ve spolupráci se soukromým kapitálem.

Úsek z Úlibic do Turnova, který vede přes Český ráj, nebude ŘSD stavět jako dálnici, ale jako přeložku silnice I/35. Vyhne se obcím a bude mít dva pruhy s případným třetím pruhem ve stoupání.

Po dokončení bude D35 s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. Zatím je z D35 hotových několik vzájemně nepropojených částí.

(čtk, kul)
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Ilustrační foto: Michal Fanta