Středa

22. května 2024

Nyní

19°

Zítra

21°

Svátek má

Zastupitelé schválili výstavbu cyklověže, vyroste mezi stadionem a Flošnou

28. 3. 2024

page.Name
V Hradci Králové po několika letech opět vyroste cyklověž. Hradečtí zastupitelé tento týden schválili výstavbu moderní cyklověže pro zhruba 118 kol v Malšovické ulici mezi letním koupalištěm Flošna a fotbalovým stadionem. Cyklověž by měla vyjít na asi 22 milionů korun, přičemž naprostou většinu nákladů má pokrýt dotace od Královéhradeckého kraje. Stavba cyklověže by podle náměstka investičního náměstka primátorky Lukáše Řádka (TOP 09) měla začít v první polovině příštího roku, cyklistům má pak začít sloužit v roce 2026.

Pro výstavbu cyklověže hlasovalo v úterý odpoledne 21 zastupitelů z koalice HDK+TOP 09, ODS, Pirátů a ZPHZ. Opoziční zástupci z hnutí ANO, SPD a Rozvíjíme Hradec záměr nepodpořili. Kritizovali zejména vysokou odhadovanou cenu cyklověže a předpovídali její nízké využití po většinu dní v roce. "Pro fotbalová utkání to navíc moc neřeší, protože tím, že zápasy začínají a končí v jeden okamžik, nebude pro cyklisty využití cyklověže úplně optimální. Pro Flošnu to chápu, tam to bude dobré," uvedl například Jiří Mašek (ANO). U nejmodernějších cyklověží trvá uskladnění nebo vydání kola zhruba 25 a 30 vteřin.  

"Cyklověž určitě není nějaké všespásné řešení. Pokud přijede na fotbalový zápas v jeden moment hodně lidí a chtějí v ní svá kola uskladnit, dochází tam ke zdržení. Právě proto jsme se snažili najít takovou lokalitu, která bude univerzálnější a věřím, že se to povedlo. Na koupaliště Flošna loni zavítalo bezmála 100 tisíc návštěvníků a ten nájezd cyklistů je tam určitě pozvolnější. Domnívám se, že na tomto místě bude cyklověž dávat smysl," vysvětloval náměstek Řádek.

Přesné parametry parkovacího domu pro kola budou součástí výběrového řízení na zhotovitele. Město ale už nyní plánuje vycházet z obecně známých řešení. Cyklověž by mohla mít kapacitu 118 kol na ploše 64 metrů čtverečních. Cyklistům by měla kromě bezpečného uschování kola poskytnout také místo pro uložení cyklistického vybavení a menších zavazadel. Cyklověž by měla být napájena z fotovoltaiky umístěné na střeše parkovacího domu a za uskladnění kola budou moct uživatelé zaplatit bezkontaktně platební kartou. "Obsazenost cyklověže by uživatelé mohli zkontrolovat nejen na místě, ale zároveň online. Systém by měl být také uzpůsobený tak, aby ke kolům měly znemožněný přístup třetí osoby. Uložení kola by navíc mělo být pod dohledem kamerového systému,“ dodal Řádek.

Jisté je, že provozovatelem cyklověže se mají stát městské Technické služby. Konrétní ceník za uskladnění kol bude město v budoucnu teprve řešit, počítá ale s tím, že provoz cyklověže rozhodně nebude ziskový. Po úterním rozhodnutí zastupitelstva začne radnice hledat projektanta. Samotná stavba by podle investičního náměstka primátorky měla začít v první polovině příštího roku. Hotovo by mělo být v roce 2026.

Aktuálně město odhaduje náklady na cyklověž na 21,8 milionu korun. Většinu částky má pokrýt dotace část z dotace 100 milionů korun od Královéhradeckého kraje. Z peněz od kraje se má loni dokončený fotbalový stadion doplnit o prvky, které z něj učiní víceúčelovou arénu i pro konání jiných akcí než fotbalových. Například jde o vybavení tribun, tělocvičen a zázemí, nasvětlení arény či pořízení obnovitelných zdrojů energie. Do podpory od kraje spadá i postavení parkovacího domu pro kola.

Další dvě cyklověže mají vzniknout u nádraží

Kromě cyklověže mezi Flošnou a fotbalovým stadionem by měly další dvě cyklověže či parkovací domy pro kola v budoucnu vzniknout u hradeckého hlavního železničního nádraží. Vybudovat je tam hodlá Správa železnic v rámci kompletní rekonstrukce železniční stanice, která měla začít na konci letošního roku a trvat pět let.

Hradec Králové byl v roce 2013 prvním městem v ČR, kde parkovací věž pro kola začala fungovat. Soukromý investor ji postavil před hotelem Černigov u hlavního nádraží na pozemcích města a majitele hotelu. V roce 2019 musela kvůli plánované demolici hotelu pryč a na zachování cyklověže se radnice s majitelem věže nedohodla. Podle radnice nebylo možné pro její jiné umístění u vlakového nádraží nalézt vhodné pozemky.

Druhou věž soukromý investor vybudoval u obchodního centra Futurum. Cyklistům sloužila od roku 2015 do roku 2021. Když uplynula pětiletá ochranná lhůta vázaná na dotaci na cyklověž, nabídl investor věž městu k odkoupení. Město na nabídku nepřistoupilo a investor pak věž rozebral a odvezl.

Na východě Čech jsou cyklověže v Pardubicích, Jaroměři av Trutnově. Za uložení kola cyklisté platí poplatek, v Trutnově av Jaroměři to je pět korun za den, v Pardubicích deset korun.

(kul, čtk)
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Biketower, Město Hradec Králové