Středa

30. října 2024

Nyní

13.5ºC

Zítra

13.5ºC

Svátek má

Tadeáš

OBRAZEM: Na křižovatce Mileta začala stavba podchodů

16. července 2024

OBRAZEM: Na křižovatce Mileta začala stavba podchodů 1 snímků
Na přestavbě frekventované křižovatky Mileta na čtyřproudém silničním okruhu Hradce Králové začali stavbaři hloubit podchody pro chodce a cyklisty. Podchody jsou jednou z hlavních částí stavby. Mají zvýšit bezpečnost a kapacitu křižovatky, po které denně projede několik desítek tisíc aut. Novinářům to řekli zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a stavebních firem. Přestavba křižovatky za 524 milionů korun bez DPH začala v březnu a potrvá do konce roku 2026.

Podchody na křižovatce budou čtyři. Nyní stavbaři budují první dva podchody na severní straně křižovatky směrem k centru města. Vedle podchodů budují i retenční nádrže na dešťovou vodu. "Podchody budou znamenat revoluci pro bezpečnost a komfort chodců a cyklistů. Odstraní původní průsečné řešení veškeré dopravy," řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Stavba jde podle ŘSD podle plánu. "Snažíme se urychlit stavbu komunikace v Hradecké ulici, aby mohla být v září otevřená a mohla začít sloužit studentům univerzity a dalších škol," řekl Rýdl. Hradecká ulice, u níž je kampus Univerzity Hradec Králové a objekty dalších škol, vede z centra města k Miletě. Nyní je z většiny uzavřená. Od září z ní půjde odbočit na parkoviště u škol a do sousedních ulic, vjezd z ní do Milety zůstane uzavřený.

Křižovatku stavbaři budují za provozu, doprava po okruhu je zúžená do dvou pruhů přes staveniště. Zásadní problémy v dopravě stavba zatím nepřinesla. Podle ŘSD to je i proto, že mnoho řidičů se Hradci Králové vyhýbá po dálnicích D35 a D11, které pro objetí města mohou po dobu přestavby Milety využívat bez poplatku.

Vedle stavby podchodů a retenční nádrže tvoří velkou část prací podle Petra Mareše ze společnosti M-Silnice přeložky vodovodů, kanalizací, kabelů a dalších inženýrských sítí. "Na jaře 2025 bychom chtěli otevřít severní pás okruhu nad nyní budovanými podchody," řekl Mareš. Hlavní práce by se pak přesunuly na jižní stranu křižovatky.

Křižovatka Mileta patří k nejvýznamnějším dopravním uzlům ve městě, vede přes ní i část dopravy z největšího hradeckého sídliště Moravské Předměstí. O přebudování Milety město usilovalo přes 20 let.

Na semafory řízené křižovatce stavbaři vedle podchodů vybudují i pruhy pro vozidla odbočující vpravo. Vedle toho vznikne směrem na Vysokou nad Labem další křižovatka, takzvaná malá Mileta, která propojí s okruhem fakultní nemocnici a Benešovu třídu s 10.000 obyvateli. Nové napojení bude mít Moravské Předměstí.

Stavba, kterou dělá sdružení firem M-Silnice a Integra stavby, je sdruženou investicí ŘSD, Hradce Králové a Královéhradeckého kraje. ŘSD bude z ceny díla 524 milionů korun bez DPH hradit 309 milionů korun, město Hradec Králové 187 milionů korun a Královéhradecký kraj 28 milionů korun.

ČTK
Foto: ŘSD, Město Hradec Králové