Úterý

17. září 2024

Nyní

15.2ºC

Zítra

23.3ºC

Svátek má

Naděžda

Hradec má mobilní aplikaci. Můžete skrz ní hlásit závady ve městě

11. října 2023

Hradečáci, trápí vás ve vašem okolí nefunkční lampa, díra v chodníku, černá skládka nebo odstavený autovrak. Tyto a další drobné závady a nedostatky můžete městu nově nahlašovat prostřednictvím aplikace Munipolis. Pokud se do aplikace zaregistrujete, budete skrze ní navíc také informováni o krizových událostech, o varováních z ČHMÚ, o novinkách a důležitých aktualitách z úřadu a budete si v ní také moct přečíst zpravodaj Radnice v elektronické podobě.

Možnost přímo upozornit na závady ve městě již dříve nabízely webové stránky města. Šlo ovšem o uživatelsky nepříliš příjemnou variantu. I dalšími cestami dostaly radnice a městské organizace každý rok několik různých podnětů. Od nynějška by to ovšem mělo být pro Hradečáky mnohem jednodušší. S Munipolis stačí například poškozenou aplikací lavičku v parku vyfotit, popsat krátce problém a skrz aplikaci se do tří dnů dočkáte buď přímo řešení nebo aspoň odpovědi.

Náklady na novou aplikaci činí asi 800 tisíc korun, většinu podle náměstka primátorky pro za IT a digitalizaci Pavla Vrbického (Piráti) pokryje dotace. „Pro nás je aplikace důležitá zejména z toho, že budeme mít zpětnou vazbu od našich občanů přímo z terénu, kdy budeme hlásit drobné závady či upozornění na nedostatky vysvětlil Vrbický. Město věří, že skrz aplikaci získá lepší data o problematických místech ve městě.

Podnětům se bude věnovat celkem 11 administrátorů. Jeden z nich nejprve přidělí podnět příslušné organizaci, jednat může například o technické služby nebo městskou policii. "Můžeme se setkat is podněty, které nesplňují záměr aplikace, například záměry investičního charakteru. Určitě neopravíme na základě podnětu Velké náměstí. Drobné závady se ale snažíme řešit obratem. Po 24 hodinách od zadání podnětu se v aplikaci podnět objeví informace, komu byl přidělen Poté má daná instituce dva dny na odpověď," popsal celý proces Vrbický. Upozornil také, že pokud bude součástí podnětu vulgarita, odpovědi se nedočkáte. 

Vedle možnosti nahlásit závadu poskytne aplikaci uživatelům další praktické informace. V současnosti je její součástí mapový přehled kontejnerových stání na tříděný odpad, novinky z úřadu či města nebo elektronická verze městského zpravodaje Radnice. „Do budoucna chceme dávat do aplikace termíny blokového čištění, informace o odstávkách tepla, omezení dodávek elektrické energie a vody, termíny plateb poplatků za odpady a psy. Další kategorie, kterou chystáme, bude participace občanů,“ doplnil Vrbický. Pokud uživatel vyplní při registraci název ulice ve které, dostane informace týkající se pouze jeho nejbližšího okolí. Uživatelé také mohou obdržet upozornění na případné krizové události nebo varování z ČHMÚ. Služba je zdarma.

Aplikace v modulu hlášení závad neslouží k realizaci velkých investic k investičním projektům. Při události ohrožující život, zdraví a majetek musí kontaktovat linky 150, 155, 156 či 158. Nenadálé výpadky dodávek elektřiny, vody, tepla nebo plynu je potřeba hlásit přímo jejich dodavatelům.

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: MMHK