Úterý

17. září 2024

Nyní

15.2ºC

Zítra

23.3ºC

Svátek má

Naděžda

MHD se minimálně do voleb zdražovat nebude, rozhodli politici

2. února 2022

Minimálně do podzimních komunálních voleb zůstane v Hradci Králové cena jízdného v městské hromadné dopravě na současné úrovni. Vedení města se tak rozhodlo po konzultaci všemi předsedy hradeckých zastupitelských klubů. Pro zdražení se podle náměstka primátora Pavla Marka (ANO) nevyslovil ani jeden zastupitelský klub.

Rada města loni v prosinci rozhodla o zdražení jízdného v MHD, ale po kritice opozice i některých členů vedení města jej po šesti dnech zrušila. Vedení města pak oznámilo, že změny tarifů projedná se zastupitelskými kluby s tím, že úpravy ceny by mohly vejít v platnost od dubna. „Úpravě cen v naší MHD se vzhledem k růstu cen paliv, mezd a dalších vstupů v nejbližší době nevyhneme. Předpokládáme, že změny se podaří projednat a připravit s platností od druhého čtvrtletí,“ řekl na konci loňského roku primátor Alexandr Hrabálek (ODS).

Po debatě se všemi zastupitelskými kluby ale nakonec k žádnému zdražení minimálně do voleb nedojde. Podle náměstka primátora Pavla Marka, do jehož gesce spadá i dopravní podnik, se žádný klub nevyslovil pro zdražení jízdného. „V době klesající přepravy máme obavu, že by zdražení pro MHD znamenalo ještě větší pokles cestujících. Chceme i počkat, až uplyne covidové období a život města i přepravy se vrátí do nějakých standardních podmínek," řekl Marek.

Případná debata o změnách jízdného by podle Marka mohla přijít na řadu ke konci letošního roku v souvislosti se zavedením nového odbavovacího systému v MHD. Systém by měl výrazně rozšířit možnosti platby jízdného například i o bankovní karty. Prodej jízdenek u řidičů by dopravní podnik chtěl úplně omezit. Odbavovací systém za téměř 30 milionů korun podniku dodá firma Em Test. Město se k ceníku MHD vrátí až s novým odbavovacím systémem," potvrdil Salonkám primátor.

Prosincový návrh zdražení dopravní podnik odůvodnil především rostoucími náklady na energie a pohonné hmoty. Nárůst nákladů je však město podniku podle Marka připraveno vyrovnat, a to z přebytku hospodaření města za rok 2021. Zatím má Hradec v rozpočtu na rok 2022 vyčleněno na dotaci dopravnímu podniku 293,9 milionů korun, meziročně to je o 12 milionů korun více.

Podle ceníku v prosinci zrušeného měla jízda placená čipovou městskou kartou zdražit na 16 korun ze 14 korun, papírová jízdenka měla zdražit z 20 na 25 korun. Zdražit měly časové jízdenky a zrušeny měly být přepravy zdarma pro doprovod dítěte do tří let věku, zpoplatněna měla být přeprava dětského kočárku.

Zdražením jízdného chtěl dopravní podnik získat za rok navíc asi 7,5 milionu korun, a to při současném počtu cestujících, který je kvůli covidové epidemii proti minulým letům nižší asi o 25 až 30 procent.

Tomáš Kulhánek, ČTK
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz