Úterý

17. září 2024

Nyní

15.2ºC

Zítra

23.3ºC

Svátek má

Naděžda

ÚOHS zamítl podání Budimexu proti vyloučení z tendru na dálnici D11

25. července 2024

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl podání polské společnosti Budimex proti vyloučení z tendru na stavbu úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) firmu Budimex z tendru vyloučilo pro nesplnění kvalifikačních požadavků. Budimexu nyní plyne patnáctidenní lhůta pro podání rozkladu proti rozhodnutí ÚOHS. Stavba úseku o délce 21,1 kilometru měla původně začít loni v prosinci, od té doby se řeší spory o vítězství v tendru.

O rozhodnutí ŘSD informoval ve středu na sociální síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Původně Budimex tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství po námitkách konkurenční firmy MI Roads zrušil antimonopolní úřad. ŘSD následně Budimex z tendru v květnu vyloučilo. Budimex pak v červnu podal k ÚOHS návrh na přezkum úkonů ŘSD ohledně jeho vyloučení ze soutěže.

"Jsme přesvědčeni, že naše nabídka je po všech stránkách plně konkurenceschopná a předložené reference naplňují požadavky projektu D11," uvedla tehdy mluvčí Budimexu Diana Zyglewská.

Po vyloučení Budimexu, který nabídl cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, se tendr vrátil do fáze hodnocení nabídek. ŘSD v polovině června po opětovném posouzení vybralo pro stavbu úseku sdružení v čele s firmou MI Roads. Sdružení vedené MI Roads nabídlo v soutěži druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav. Dalšími členy sdružení jsou společnosti Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt.

Ředitel Mátl v květnu uvedl, že stavba zřejmě nezačne dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu s vybraným Budimexem zahájí 19. prosince. Stavba je největší dálniční zakázkou vybíranou ve veřejné soutěži v historii ŘSD.

MI Roads tvrdí, že Budimex použil k doložení kvalifikace na stavbu tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil požadavky pro odborný personál pro stavbu tunelů. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i ze stavby tunelů v Polsku a ve Španělsku.

Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.

ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.

ČTK
Ilustrační foto: Michal Fanta, Budimex, Miloš Šálek