Úterý

17. září 2024

Nyní

15.2ºC

Zítra

23.3ºC

Svátek má

Naděžda

Z Hradce zmizely sdílené elektrokoloběžky, tentokrát vydržely jen tři měsíce

10. září 2024

Sdílené elektrokoloběžky společnosti TO-MI electro už v Hradci Králové nenajdete. Hradecká radnice se kvůli neplnění dohodnutých podmínek a nízkému zájmu ze strany veřejnosti dohodla s provozovatelem na ukončení spolupráce. Zhruba stovka zelených koloběžek vydržela v hradeckých ulicích jen tři měsíce. V Hradci Králové tak skončil neúspěchem i druhý pokus o zavedení služby sdílených elektrokoloběžek. "Zkusili jsme to, ale nevyšlo to," informoval o ukončení spolupráce náměstek primátorky Lukáš Řádek (TOP09).

Konec sdílených koloběžek v Hradci Králové oznámil náměstek primátorky pro rozvoj města na svých sociálních sítích.

Podle vyjádření Řádka firma TO-MI electro neplnila dohodnuté podmínky. "Chtěli jsme ulehčit dopravě a dát prostor koloběžkám jako jednomu z udržitelnějších způsobů pohybu po městě. S firmou TO-MI jsme také vyjednali přísná pravidla, která měla zaručit, že budou plně zodpovědní za péči o koloběžky a o to, aby nepřekážely běžnému provozu. Po pár měsících jsme však došli k závěru, že spolupráce nesplňuje naše (a podle nízké míry využívání ani vaše) představy a bohužel ani domluvené podmínky. Společně s provozovatelem jsme se proto dohodli na ukončení spolupráce," uvedl na Facebooku.

Sdílené koloběžky se do Hradce Králové vrátily na začátku června. Stalo se tak skoro po třech letech od doby, kdy z hradeckých ulic zmizely poprvé. V roce 2021 opustily Hradec Králové společnosti Lime a Bolt poté, co radnice v reakci na opakované problémy s odkládáním koloběžek stanovila vyhláškou parkovací poplatek tři koruny denně za každý zabraný metr čtvereční. Letos na jaře radnice podepsala memorandum se společnostmi Lime a TO-MI, které kromě zmíněného poplatku stanovovalo i další podmínky pro provoz sdílených elektrokoloběžek. Koloběžky mohly jezdit rychlostí maximálně 20 km/h a například vůbec nesměly vjet do sedmi zón. Zákaz vjezdu platil d Jiráskových, Žižkových a Sukových sadů, do podchodu pod třídou Karla IV., na náplavku u Labe, na ochozy na Benešově třídě a na všechny hřbitovy. Každá z firem mohla mít v ulicích maximálně 100 koloběžek. Zatímco Lime nakonec své koloběžky do hradeckých ulic vůbec nenasadil, společnost TO-MI electro své zelené koloběžky na začátku června do Hradce Králové vypustila.

Pro dohodu s oběma firmami hlasovalo na konci dubna 20 zastupitelů. Někteří členové opozice už tehdy rozhodnutí koaličních zastupitelů kritizovali. "Vedení města podlehlo provozovatelům, povolilo stanoviště na Velkém náměstí a ježdění v historickém centru. Vedení města je tak zcela zodpovědné za ty problémy, které tady s elektrokoloběžkami budou. Je to špatně připravené," uvedl na dubnovém zastupitelstvu Pavel Marek z opozičního hnutí ANO.

Aktuální konec koloběžek Pavel Marek vítá. Trend ukončovat spolupráce s provozovateli sdílených elektrokoloběžek vidí i v dalších českých městech. "Je to pozitivní zpráva pro většinu veřejnosti. Pokud se vedení města rozhodlo spolupráci ukončit, tak tomu jedině tleskám, otázkou ale je, proč to vůbec zaváděli. Ty problémy jsou ve všech městech stejné. Za mě to byl krok zpět. Současná politická reprezentace bohužel jen chtěla ukázat, že něco umí lépe," řekl dnes Salonkám Pavel Marek.

Náměstek hradecké primátorky Lukáš Řádek tak skeptický není. "Odradilo nás to? Naopak! Je to pro nás impuls, jak hledat nové cesty a lepší řešení pro dostupnější a udržitelnější Hradec," zakončil svoje vyjádření na Facebooku. Minimálně na nějaký čas ale sdílené elektrokoloběžky v Hradci rozhodně skončily.

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Tomáš Kulhánek