Čtvrtek

13. května 2021

Nyní

13°

Zítra

12°

Svátek má

Pandemie zásadně změnila práci hygieniků a zvýšila jejich psychickou zátěž

13. 2. 2021

page.Name
Nový typ koronaviru, který se objevil v Královéhradeckém kraji, zásadně proměnil práci Krajské hygienické stanice (KHS) v Hradci Králové a také zvýšil psychickou zátěž zaměstnanců. Většina pracovníků se nyní podílí na činnostech, které se vztahují k pandemii, podstatnou část tvoří trasování. To funguje 12 až 13 hodin denně, sedm dnů v týdnu. V souvislosti s pandemií vzrostla také administrativní práce.

„Jde zejména o velkou zkoušku psychické a vlastně i fyzické odolnosti našich zaměstnanců. Ti často pracují na úkor jakéhokoliv osobního života. Doufám, že o historický přelom nakonec nepůjde a naše práce se zase vrátí do původní podoby,“ potvrdil tuto skutečnost ředitel KHS Ivan Kučera.

Hygienická stanice kvůli pandemii posílila personálně. „Od 1. července minulého roku jí byla přidělena čtyři nová služební místa, která se od srpna podařilo obsadit. Od 1. ledna roku letošního nám bylo převedeno ještě jedno nové místo,“ uvedla mluvčí KHS Veronika Krejčí. Činnosti spojené s pandemií se postupně vyvíjely, například u trasování kontaktů se KHS od podzimu soustředila na covid pozitivní osoby, do té doby navíc trasovala i všechny jejich rizikové kontakty.

„KHS provádí od podzimu pouze trasování covid pozitivních osob, osoby v rizikovém kontaktu jsou z kapacitních důvodů obvolávány centrálními call centry,“ prozradila Krejčí. Aktuálně se na trasování covid pozitivních lidí podílí v kraji střídavě 88 lidí, z toho je 32 kmenových zaměstnanců KHS a 56 externích pracovníků.

„Mezi externisty patří zejména medici z Lékařské fakulty v Hradci Králové, dále 18 zaměstnanců call centra Finančního úřadu Královéhradeckého kraje a čtyři zaměstnanci Oblastního inspektorátu práce. Bez pomoci těchto externích pracovníků bychom se nedokázali obejít,“ konstatoval mluvčí KHS.

Trasuje se každý den včetně víkendů v době zhruba od 8 do 21 hodin, při vysokých denních nárůstech počtu C+ osob hygienikům pomáhají centrální call centra. Hygienici také od začátku pandemie odpověděli na tisíce dotazů veřejnosti, na jaře se týkaly zejména mimořádných opatření ministerstva zdravotnictví, od podzimu převažují dotazy ohledně pravidel izolace, karantény, příjezdů ze zahraničí.

„Máme tým, který se specializuje na agendu kolem vstupu osob na území republiky ze zahraničí. Zpočátku, kdy nebylo možné se po návratu do země nechat testovat, jsme vydali stovky rozhodnutí o nařízení karantény. Dále jsme vydali tisíce rozhodnutí o nařízené izolaci covid pozitivním osobám, vydáváme potvrzení o prodělání onemocnění covid-19,“ dodala mluvčí Krejčí.

Tomáš Kučera
ČTK
Ilustrační foto