Neděle

25. února 2024

Nyní

Zítra

Svátek má

Zdražení MHD? Většina lidí bude dál jezdit za 14 korun, tvrdí náměstek

27. 1. 2024

page.Name
Zdražení nebo jen úprava některých položek? O nových tarifech MHD, které vejdou v platnost od 1. března, tento týden diskutovali na svém jednání hradečtí zastupitelé. Zatímco z opozičních řad zněla kritika, vedení města své rozhodnutí hájilo. Podle náměstka primátorky Pavla Vrbického (Piráti) dokonce ke zdražení nedošlo. "Když se podívám na to, že za 10 minut přejedu v podstatě celý Hradec, tak většina lidí podle mě bude dál jezdit za 14 korun," uvedl. Velká část Hradečáků se přitom dle jízdních řádů nestihne za 10 minut dostat ani do centra města.

O zdražení tarifů v hradecké MHD s platností od 1. března informovalo vedení města už před 10 dny. Ačkoliv je toto rozhodnutí ve výlučné pravomoci rady města, zajímavou diskuzi vzbudilo i na jednání městských zastupitelů, které se konalo tento týden v Adalbertinu. Zahájil ji místopředseda zastupitelského klubu opozičního hnutí ANO Denis Doksanský. "Myslím si, že to jde proti tomu, že chceme, aby lidé využívali spíš MHD namísto osobních automobilů. Po tomto zdražení se víceméně vyplatí po Hradci jezdit Boltem. Čekal bych, že to budeme více diskutovat, pro obyvatele města a jejich peněženky je to poměrně zásadní krok," řekl na úterním zasedání zastupitelstva. 

Do diskuze se během následující desetiminutovky minut zapojila i primátorka Pavlína Springerová (HDK) a dva její náměstci. Sama primátorka připomněla opozici, že rozhodnutí o změně tarifů MHD je vyhrazenou pravomocí rady města. Náměstek pro dopravu Miroslav Hloušek (ODS), který už dříve hájil zdražení jízdného vysokou inflací, zvýšením nákladů dopravního podniku a zejména faktem, že v Hradci se MHD nezdražovala od roku 2016, v úterý informoval zastupitele, že dva dny po Hradci upravily jízdné i Pardubice. Hradec podle něj ani po březnové změně tarifů rozhodně nebude patřit mezi nejdražší města.

Jak je vidět v následující tabulce, za základní jízdenku zaplatí stejně nebo více než v Hradci cestující v dalších pěti krajských městech. 30 korun za hodinovou jízdenku zaplatíte v Praze a v Ostravě, 28 korun v Liberci a na 25 korun stejně jako v Hradci vás vyjde základní jízdenka v Brně a v Karlových Varech. V Plzni pak ušetříte oproti Hradci jednu korunu. Nejlevnější z krajských měst zůstávají Zlín, Jihlava a Pardubice, kde se můžete svézt za méně než 20 korun. Zdražení u pardubických sousedů rozhodně není tak výrazné jako v Hradci. Porovnání ovšem nikdy nebude úplně přesné, neboť právě například v Pardubicích jde o jednorázovou nepřestupní jízdenku. V Hradci bude naopak nově možné za 25 korun po dobu 60 minut volně přestupovat.

 

Nemyslím si, že došlo ke zdražení, řekl zastupitelům Vrbický

Se zajímavým příspěvkem do diskuze vstoupil další z náměstků primátorky Pavel Vrbický (Piráti), který se ohradil proti tomu, že se o změně tarifů jízdného hovoří jako o zdražování. Narážel na fakt, že pokud pojedete městskou hromadnou dopravu maximálně 10 minut, vyjde vás jízdenka i nadále na 14 korun. "Opravdu si nemyslím, že došlo ke zdražení. Došlo k úpravě některých položek, ale když se podívám na to, že za 10 minut přejedu v podstatě celý Hradec, tak většina lidí podle mě bude dál jezdit za 14 korun. Vyhodnotíme to a řekneme si, ale já například sám na svých jízdách nepocítím žádné zdražení," uvedl Vrbický. Sám magistrát přitom ve svých přehledech ukazuje, že ke zdražení dochází u naprosté většiny tarifů.

Dá se ale opravdu za 10 minut přeje městskou hromadnou dopravou v podstatě celý Hradec? Podle jízdních řádů to tak úplně nevypadá. Pro ohromné ​​​​množství Hradečáků, kteří bydlí na předměstích av dalších okrajových částech města, je naprosto nereálné dostat se za 10 minut do centra. Jedná se například o obyvatele Nového Hradce, Svobodných Dvorů, Svinar, Pouchova, Roudničky, Březhradu, Plotišť, Slatiny, Plačic, Ruseku nebo Piletic. Z žádné z těchto městských částí není možné do 10 minut dojet do samotného centra města na zastávku Adalbertinum. 

Jednoduché to ale nemají ani obyvatelé největších sídlišť. Na Moravském Předměstí bydlí přes 20 tisíc lidí. Nikdo z nich nemá šanci dojet pomocí MHD na vlakové nádraží za 10 minut. Například z konečných zastávek Pod Strání za 10 minut nedojedete ani do centra na Adalbertinum. Problém dojet na nádraží za 14korunový tarif by měla i většina obyvatel Malšovic a Slezského Předměstí. A můžeme pokračovat. Z Podzámčí na Adalbertinum? 11 minut. Dojíždíte do práce do skladové oblasti? Z centra je do 11 minut. A pozor, jedná se o časové intervaly uvedené v jízdních řádech. V dopravní špičce se to zdaleka nedaří dodržet. 

Jezdíte hradeckou MHD? A dotkne se vás zdražení ze 14 na 25 korun nebo vaše cesta trvá méně než 10 minut? Napište nám do komentářů.

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Archiv Salonek